Monday, February 4, 2008

Kembalinya Sebutir Mutiara kepada Yang Maha Pencipta…















Sedang saya melayari blog Prof. Mohd Kamil Ibrahim (MKI) (http://muhdkamil.net/mystory/?m=200711), hati saya terdetik apabila terbaca entri komen daripada Puan SifuPTS yang berbunyi, “Saya sedang berduka…” dan kemudian muncul jawapan dari MKI, “Puan SIFUPTS – KENAPA NI?”

Lantas, tetikus dihalakan ke
http://www.universitipts.com/

Alangkah terkejutnya saya melihat entri bertarikh 3 Februari 2008 itu:-

http://universitipts.com/index.php/site/comments/al_fatihah_buat_buah_hati_sifu/

DaripadaNya kita datang. KepadaNya juga kita akan kembali. Ya! Dia yang bernama Ahmad Zafran Abdul Mutalib atau lebih dikenali sebagai Saudara Panaharjuna telah dijemput semula, pergi mengadap Ilahi. Dia yang dipercayai mengalami serangan sakit jantung ketika sedang tidur. Selalu memandu berseorangan, berulang alik dari Negeri Sembilan ke Kuala Lumpur menjalani rawatan dan sedang menunggu gilirannya dalam proses perpindahan jantung. Usianya baru 35 tahun….

Sebutir mutiara telah lenyap dari muka bumi yang fana ini. Namun tidak semestinya dia tidak akan dikenangi mereka yang masih bernafas ini...warga PTS pasti akan terasa kehilangannya...ini kan pula kami, yang baru setahun jagung dalam alam penulisan.

Entri terakhir pada blognya

http://panaharjuna.blogspot.com/

adalah bertarikh 2 Januari 2008. Hati ini ada juga tertanya-tanya setiap kali melayari blognya itu beberapa minggu yang lalu. Mengapa ya? Tidak pula ada entri terkini..

Saya pernah terserempak beberapa kali dengan Almarhum ketika hadir ke bengkel anjuran Puan Ainon di Taman Permata dan ada bertegur sapa. Secara kebetulan, pelukis grafik pada buku Almarhum bertajuk “Sahabat Kole Kacang” dan “Sahabat Kole Kacang – Jiwa Pendekar” iaitu Saudara Mohd. Faizal Nordin (atau ICesoul) adalah bekas pelajar saya di kampus kejuruteraan Universiti Sains Malaysia beberapa tahun yang berlalu.

Sahabat kita sudah pergi. Lilin kehidupan kita ini entah bila pula akan lenyap dan giliran kita sedang menanti. Hanya Allah yang Maha Mengetahui. Oleh itu, segala kesempatan yang ada harus digunakan sebaiknya menyemai bakti dan menabur budi.

“Ya Allah, terimalah segala amalannya, ampunilah segala dosa-dosanya dan tempatkan dia beserta mereka yang mengerjakan amalan solih…Amin Ya Rabbul Alamin..”
Al Fatihah...

1 comment:

Faisal Nordin said...

Terima kasih Pn Umi kerana sudi mendoakan arwah sahabat saya.