Friday, June 12, 2009

Menyemai benih dunia sana...




























Membina Generasi Al-Quran

Itulah moto Institusi Pendidikan Al Hidayah, sebuah institusi pendidikan yang telah menjangkau 20 tahun usianya, terletak di celah pergunungan batu kapur di kawasan Gunung Rapat, Ipoh, Perak.

Di situ juga tempat dilahirkan golongan pelajar yang seimbang pendidikannya, selaras dengan konsep pendidikan dalam Islam yang berteraskan kesyumulan (menyeluruh) dan keseimbangan. Keseimbangan dan menyeluruh yang dimaksudkan adalah yang menekankan antara lain, aspek rohani, jasmani, akal, kemerdekaan jiwa, pergaulan (termasuk pergaulan antara jantina) didikan kemahiran dan lain-lainnya.

Bermula dari keadaan fizikal yang terhimpit (menyewa tiga buah bangunan kediaman di sekitar lewat tahun 80’an di Rapat Setia, Ipoh) kini dua blok bangunan tersergam berdiri, menempatkan sekolah rendah dan sekolah menengah. Institusi ini menjadi kebanggaan warga Ipoh kerana tersohor sebagai kategori sekolah agama berjaya melahirkan pelajar yang pencapaiannya paling cemerlang dalam kedua-dua bidang akademik mahupun agama.

Anakanda saya, Anas bin Mohamad Sofian yang kini adalah jurutera Carigali Petronas di tengah pelantar Lautan Cina Selatan, beratus kilometer dari persisiran Bintulu, telah menerima pendidikan awalnya dari darjah satu sehingga ke tingkatan 3 di institusi ini. Kisah suka duka serta lucu dan pengalamannya bersama-sama sahabatnya semasa belajar di sekolah telah saya kutip dan dijadikan bahan cerita dalam buku kedua saya iaitu “Sentuhan Muttaqeen”. Setting novel ini dinukilkan berdasarkan persekitaran sekolah ini. Cuma dalam novel saya itu, nama sekolah ditukarkan menjadi Institusi Pendidikan Al Muttaqeen.

Pertambahan bilangan pelajar yang meningkat dari tahun ke tahun sudah tentu memerlukan keadaan pembangunan fizikalnya juga sama pesat. Untuk itu, dengan saya penuh tanggungjawab, dan rasa terhutang budi saya kepada sekolah ini yang telah mendidik anakanda saya, maka saya memanjangkan rayuan ini. Rayuan pembinaan surau institusi ini yang amat memerlukan huluran, bantuan dan sokongan daripada kita yang seagama dan bersikap prihatin terhadap ruang pembangunan generasi pemimpin tempat bergantungnya umat pada masa hadapan. Surau institusi ini sahaja memerlukan RM 800,000, begitu juga aspek pembinaan fizikal yang lain.

Kerja pembinaan sedang berjalan. Namun terbantut-bantut, disebabkan kekurangan modal bagi diteruskan secara licin. Sekiranya para pembaca yang sudi memberi sumbangan, maka saudara/saudari dialu-alukan menghulur sumbangan ke:

i. Maybank – Pusat Pendidikan Al Hidayah Perak Bhd. Nombor akaun 558172005969

ii. Bank Muamalat – Tabung Pembangunan Al Hidayah. Nombor akaun – 08040000803716

Nombor bagi dihubungi:Puan Kamariah (kerani sekolah) 012-5858861. Di pejabat: Cik Shahida 05-3129373

Allah Ta'ala berfirman, “Bertolong-tolonglah kamu dalam berbuat kebaikan dan taqwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan berbuat dosa dan aniaya” ~al-Maidah:2~

Dan juga,

"Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh bulir, pada tiap-tiap bulir seratus biji. Allah melipatgandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki . Dan Allah Maha luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui." ~Al Baqarah (2) : 261~

Moga Allah melimpahi rahmatNya kepada penderma dan penyumbang…Amin Ya Rabbul Alamin…

1 comment:

ipohmom said...

Salam Kak Umi

Insya Allah, my kids will attend Hidayah next year...

Semoga dipermudahkan oleh Allah untuk kumpul dana.