Thursday, June 4, 2009

Mengenang Jasa Guru...







“Boleh luangkan masa memberi pengisian bagi suatu slot Bicara Perdana Majlis Guru Islah dalam masa beberapa bulan lagi?” Cik Hajjah Norhayati Sidek bersuara di hujung talian.

“Majlis Guru Islah? Bolehkah saya diterima nanti? Mungkin tidak layak sebab saya bukan seperti guru yang begitu banyak berpengalaman di sekolah,” kata saya, suara sedikit terkejut.

“Sekadar berkongsi pengalaman sahaja. Sudah tentu boleh, bukan?” kata Hajjah Norhayati Sidek selaku Pengarah program Bicara Perdana itu.

Mengingatkan ayat berikut:

Bertolong-tolonglah kamu dalam berbuat kebaikan dan taqwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan berbuat dosa dan aniaya...” (al-Maidah:2)

Menyebabkan saya akur dengan permohonan sahabat lama saya.

Berminggu-minggu sebelum program itu, saya mencuri-curi masa menyediakan persembahan Powerpoint yang diberi tajuk “Menggembeling Tenaga Guru Bercirikan Modal Insan Berhikmah”. Tajuk yang panjang, kadangkala semput nafas mahu menyebutnya.

Berbagai bahan bacaan saya cuba kutip. Di antaranya buku “The 7 Habits of Highly Effective People” dan “The 8th Habit: From Effectiveness to Greatness”, kedua-dua buku oleh Stephen Covey. Juga buku, “The Empty Raincoat: Making Sense of the Future” oleh Charles Handy serta buku “Talent is Never Enough: Discover the Choices that will take you Beyond Your Talent” oleh John C. Maxwell.

Beberapa rujukan lain juga telah saya usahakan bagi memantapkan penyampaian slot saya yang dijadualkan pada pagi 24 Mei 2009 itu. Isi penyampaian saya seboleh mungkin menekankan setiap daripada kita perlu mencari apakah bakat yang kita miliki. Setelah itu, mempastikan bakat kita itu diuruskan dengan baik. Kemudian pastikan diri kita berstamina bagi melaksanakan tugas selanjutnya dalam bidang yang kita pilih dalam arena dakwah. Ini mampu dijana mengikut beberapa prinsip praktikal yang telah sempat saya kutip melalui pengalaman dan pembacaan. Prinsip-prinsip yang berkesan buat diri saya ingin dikongsikan bersama hadirin.

Program Bicara Perdana peringkat nasional anjuran bersama Majlis Guru Islah (MGI) dan MGI Negeri Perak bertema "Guru Tonggak Modal Insan Berhikmah" telah berjalan dengan lancar di Hotel Hill City, Ipoh, Perak. Memang selayaknya Setiausaha Agung JIM, Tn Hj Nahar Md Nor dijemput dan sudi bagi merasmikan program kerana dari segi sejarah, MGI yang adalah ‘brainchild’nya beberapa tahun yang lampau.

Tanpa saya sedari, air mata saya tertumpah tatkala Saudara Ibni Khalid Jurait wakil Selangor mendeklamasikan sajaknya ‘Kau Adi Guru’. Saya percaya ramai hati para hadirin juga telah tersentuh dengan sajaknya itu.

Saya tumpang gembira akan kejayaan Anugerah Tokoh Guru JIM (9 tokoh negeri dicalonkan) iaitu Pn Siti Aishah Mahamad merupakan Pengetua Cemerlang dan pernah menjadi Pengetua di 3 buah sekolah dan juga Aktivis JIM yang memegang jawatan Ketua Wanita Negeri Pahang.

Anugerah Jasa Guru Ahli JIM, dalam Slot Jasamu Di Kenang diberi kepada Allahyarham Dr Ahmad Basri bin Md Yussoff di atas jasa dan sumbangan beliau dalam bidang pendidikan dan dakwah dalam JIM. Anugerah pada beliau yang lebih dikenali sebagai Cikgu Basri diterima oleh 3 orang anak-anaknya Naufal, Ariej dan Daniel yang mewakili ibu mereka, Puan Noraini. Suasana sayu ketika slaid video Allayarham dipaparkan pada layar.

Slot saya mengambil masa 45 minit manakala slot kedua juga ruang masa yang setara, diisi oleh Tn Hj Mat Noh bin Supaat, Pegawai Pendidikan Daerah(PPD), Bekas Pengetua Sekolah Kluster dengan tajuk ceramah 'Memperkasakan Profesion Perguruan Melalui Kepimpinan berkesan'.

Saya diberitahu oleh pihak urusetia yang maklum balas positif diterima daripada para peserta terhadap penyampaian saya menerusi borang penilaian peserta. Alhamdulillah, lega!…Semoga Allah menerima segala usaha dan amalan…Amin.

Setinggi-tinggi tahniah kepada Cik Hajjah Norhayati sebagai Pengarah Program dan juga AJKnya yang telah bertungkus lumus mempastikan program dapat dilaksanakan berbulan sebelum itu serta program berjalan dengan lancar pada hari itu.

No comments: