Thursday, May 28, 2009

Mengumumkan Kelahiran Portal Malaysia Harmoni

Tanggal Jumaat, 15 Mei 2009, maka dengan rasminya, lahirlah Portal Berita (News Portal) kendalian JIM iaitu Malaysia Harmoni (MH) buat tatapan masyarakat.

Berikut adalah perutusan daripada Ketua Editor Malaysia Harmoni, dicuplik daripada http://www.malaysiaharmoni.com/index.php/editorial

Assalamualaikum daripada Malaysia Harmoni
A Ralim M Yassen

Menggigil juga jari-jemari ini apabila mula ingin mengetuk papan kekunci komputer riba yang sebenarnya diletakkan di atas meja. Kedinginan suhu bilik walaupun alat pendingin hawa ditetapkan pada laras 23oC terasa mencucuk-cucuk hujung tulang tangan dan kaki! Bimbang, takut, berasa terbeban dan segala macam perasaan menghempap…

Inilah penangan pertama yang terpaksa saya terima sebagai Ketua Editor akhbar maya Malaysia Harmoni. Sesakit mana rasa penangan itu biarlah saya sendiri yang memendamnya. Yang dapat saya katakan adalah: sebesar mana pun amanah yang dipikulkan ke atas bahu saya, besar lagi harapan yang diimpikan oleh Malaysia Harmoni.

Malaysia Harmoni muncul sebagai sebuah portal berita semasa yang menjadi satu lagi saluran maklumat alternatif rakyat Malaysia. Dasar utama Malaysia Harmoni ialah Islam. Dan dengan menjunjung tinggi prinsip menerapkan kebaikan sambil mengikis keburukan dalam masyarakat, Malaysia Harmoni akan mencuba sedaya upaya mewarnai kehidupan ini agar indah di mata dan damai di hati.

Berita dan maklumat merupakan perkara yang begitu mengesankan kehidupan setiap insan. Kejadian-kejadian yang berlaku di tempat lain, walaupun jaraknya berpuluh ribu kilometer, bukan sedikit yang mempengaruhi pergerakan seharian kita. Pergolakan yang berlaku di negara-negara pengeluar minyak, misalnya, lambat laun akan menyebabkan harga minyak melambung lalu menyebabkan kocek kita kempis. Begitulah juga halnya apabila sesuatu kejadian itu berlaku dalam negara kita. Beberapa berita kes ragut sehingga menyebabkan mangsa meninggal dunia beberapa hari lepas menggemparkan seluruh Malaysia. Kejadian-kejadian tersebut membuatkan orang ramai, khususnya wanita, mula berasa bimbang. Isu ini seterusnya mencetuskan polemik dalam masyarakat yang mencadangkan berbagai-bagai perkara. Dalam hal ini, mudah-mudahan akan ada tindakan bersepadu daripada pihak berkuasa dan masyarakat, dan kita akan melihat perkembangan yang lebih baik tidak lama lagi. Inilah salah satu peranan berita.

Malaysia Harmoni mengambil pendirian melaporkan berita berpaksikan kebenaran. Kami akan berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk memastikan bahan yang dipaparkan adalah benar dan tepat. Sikap Malaysia Harmoni yang berpihak kepada kebenaran tidak menjadikan kami partisan kepada mana-mana kelompok hanya kerana sebab persamaan tersebut. Kami percaya kepada keadilan dan pemikiran yang terbuka dan ini akan diterjemahkan melalui pengiktirafan terhadap kepelbagaian pandangan dan konflik.

Malaysia Harmoni bersikap objektif serta menawarkan pendirian dan pertimbangan secara profesional. Oleh itu, kami tidak akan sengaja mempromosikan pandangan mana-mana kelompok tertentu dalam isu-isu yang kontroversi tentang polisi awam, politik atau industri melainkan hanya kerana kebenaran yang ada.

Mudah-mudahan kelahiran Malaysia Harmoni bakal memekarkan daya pemikiran yang sihat dan bermanfaat buat seluruh rakyat. Impian ini kita kongsikan tanpa mengira latar belakang agama atau bangsa, darjat atau pangkat, kerana selagi kaki ini memijak bumi Tuhan, selagi itu pastinya kita dambakan keselamatan dan keharmonian.

A Ralim M. Yassen
Ketua Editor MH
------------------------------------------------------------
Semoga Malaysia Harmoni terus menerus membekalkan bahan tatapan umum yang berinformatif pada masyarakat…Amin

No comments: