Friday, July 17, 2009

Emel amat berharga...




















Sedang saya meneliti senarai emel yang mencurah-curah masuk, tiba-tiba mata saya terpandang akan emel ini. Emel amat berharga buat diri saya sebagai seorang penulis.

Memetik kata-kata si pengirim...

"Assalamualaikum Puan Umi...

Sedang saya berjalan-jalan di hadapan sebuah kedai, tiba-tiba dengan tidak disengajakan mata saya terpandang pada sesuatu "Jadi, Anda Mahu menulis?" Fikiran saya tidak berhenti memikirkan tentang persoalan tersebut. Tanpa dipaksa-paksa, saya berpatah balik ke tempat tadi. Saya membelek-belek buku tersebut. Bagaikan ada suatu suara yang membisikka ke telinga supaya membeli buku tersebut. Lantas, tanpa berfikir panjang, saya mengeluarkan not sepuluh ringgit dan saya terus berjalan ke kaunter. Selepas membayar harga buku tersebut, hati saya lega. Seolah-olah saya telah memiliki barang yang tidak ternilai harganya.

Setiba di rumah, lantas saya mula membelek-belek satu demi satu muka surat sehinggalah tiba ke noktah yang terakhir. Mmmm..begitu rupanya. Hati saya terfikir-fikir. Inikah yang saya mahukan selama ini. Inikah yang saya cari selama ini. Dan semenjak itu saya sentiasa bermohon kepada Ilahi sekiranya ini jalan hidup yang bakal memberi kepuasan dalam diri saya, permudahkanlah diri ini. Selama ini saya buntu apa yang saya inginkan. Saya sendiri kurang pasti tentang kelebihan yang saya miliki. Tapi kali ini saya rasa gembira. Walaupun saya belum memulakan suatu apapun yang boleh dibanggakan, bahkan semuanya hanya separuh jalan...tetapi saya tetap bertekad untuk meneruskan. Malangnya saya tidak tahu di mana harus saya mulakan..."

Kepada pengirim yang tulus ikhlas itu, telah saya hulurkan beberapa pertanyaan, khususnya apakah yang ingin sekali ia lakukan. Sekiranya mahu menyumbang melalui penulisan, maka mulakan sahaja dengan menyebu nama Yang Maha Esa. Memang kita selalu dihinggapi penyakit tiada keyakinan diri. Namun sekiranya hati kita mulus mahu melakukan sesuatu kebaikan, maka Allah akan membantu dan membuka relung-relung yang tidak kita menjangka pada mulanya...Semoga segala usahanya diberkati dan berterusan istiqamah (terus-terusan, biar sedikit asalkan berpanjangan...) Moga juga Allah mempermudahkan segala urusan...Amin..

No comments: