Monday, June 15, 2009

Gugurnya sebutir bintang bergemerlapan...

“Mak, Syekh Fathi Yakan sudah dijemput pergi,” kata anak saya ketika jari-jari ini sedang sibuk mengisi butir-butir lawatan ke industri tempat pelajar saya ditindik sepanjang 2 minggu terakhir ini.

Mendengar itu, tangan ini terhenti seketika lalu matapena diletakkan ke tepi. Hati terasa sayu lalu dibacakan doa buat ulama sanjungan yang telah pergi.

Dr. Fathi Yakan – profesionnya sebagai jurutera elektrik dan elektronik, juga memegang ijazah dalam bidang pengajian Islam. Seorang ulama, ahli politik, penulis buku, telah pergi menemui Yang Maha Pencipta pada Ahad 14 Jun 2009.
Hasil penulisannya berjudul “Apa Ertinya Aku Menganut Islam" menjadi teman dan merubah persepsi diri ini mengenai iman dan tuntutan tanggungjawab sebagai seorang Muslim. Bukunya ini, yang di antara lebih 35 buku yang lain (seperti Bahtera Penyelamat Dalam Kehidupan Pendakwah) juga menjadi bahan rujukan dan dijadikan bahan tazkirah dalam majlis-majlis usrah sewaktu belajar mahupun ketika aktif dalam aktiviti kemasyarakatan hatta hingga ke hari ini.

Fathi Yakan dilahirkan di Tripoli pada tahun 1933. Aktif dalam kerja-kerja dakwah Islam di Lubnan pada pertengahan 1950’an dan juga perintis penubuhan Gerakan Islam di sana. Beliau dilantik sebagai ahli Parlimen dalam tahun 1992.

Pemergiannya amat terasa sekali…sebutir bintang mungkin telah gugur namun cahaya dan gemerlapannya tidak mungkin hilang dari pandangan mata dan akan sentiasa berbekas di hati...

Moga Allah merahmatinya, segala jasa dan pengorbanannya dalam menegakkan Islam dibalas dengan Jannah..Amin

Moga akan lahirnya lebih ramai lagi Fathi Yakan dari kalangan kita dan juga generasi yang akan datang…Amin..

PS. Masa ulama agung itu telah diputuskan. Bagaimana dengan ruang masa bagi kita? Pasti akan tiba juga saat bagi ‘embun-embun pada diri kita’ kian mengering, tidak bisa membias lagi…..Sudah cukupkah persiapan kita bagi menghadapi saat itu?

No comments: