Saturday, June 27, 2009

Demi ukhuwah fillah...

“Mak sihat?” kedengaran suara yang amat dikenali dari hujung talian sana.

“Sihat! A*** bagaimana?” kata saya, hati seperti dapat menangkap sesuatu yang tidak berapa kena pada nada suara anak lelaki saya itu.

“Sajalah…Ada cerita sikit,” suaranya agak perlahan dan memanjang sahaja dengusannya.

“Ya?”

“Semalam, sewaktu sembahyang jamaah di masjid, kaca mata saya pecah dipijak seorang kanak-kanak yang berlari ke sana ke mari. Sedangkan kaca mata itu telah saya letakkan elok sahaja atas sejadah, separas dada sewaktu sujud,” katanya menarik nafas panjang.


Diam seketika.

“Mak sedang mendengar ini,” kata saya, memberinya galakan supaya meneruskan ceritanya.

“Selesai solat berjamaah, saya lihat seorang lelaki sepertinya berasal dari sebuah negara benua Afrika datang mendekati. Dia memohon maaf dan mahu menanggung ongkos apabila diperbaiki. Kemudian, dia bertanya berapa harga kaca mata saya itu. Saya berterus terang dan menyatakanlah sahaja, harganya lebih RM 1000.”

“Apa yang terjadi? Suara seperti tidak begitu seronok,” kata saya memberi kata balas.

“Setelah lelaki itu mendengar jawapan saya, tiba-tiba sahaja dia seperti mahu menyerang dan berceramah sakan kepada saya akan perlu percaya dan yakin kepada Qada’ dan Qadar. Siapakah yang tidak berdesing telinganya?”

“Hmm..” Saya tahu sesuatu tidak baik pasti telah berlaku kerana saya kenal sangat dengan hati budi anak muda yang mudah terusik dan cepat naik semangat apabila diganggu-gugat.

“Saya terus melenting. Saya kata padanya jangan memperkecilkan diri saya. Saya tahu apa itu Qada’ dan Qadar. Sebaik saya melangkah ke arah pintu masjid, saya lihat semua mata jamaah dalam masjid tertumpu kepada kami berdua. Jamaah yang terdiri dari pelbagai bangsa dari seluruh dunia.”

Persekitaran tempat tinggal anak kami itu di sekitar Amapang (kediaman hinggap bagi suami saya dan saya semasa selangan hujung minggu ataupun menghadiri urusan tatkala di ibu negara) dihuni oleh pelbagai bangsa dari seluruh, dari negara Timur Tengah dan warga Korea terutamanya.

Saya berdiam diri, memberi ruang baginya menyusun kata.

“Saya tidak dapat tidur sepanjang malam semalam Mak! Memikirkan berbagai perkara. Bayangkan, tatkala solat, kami berdiri sama tegak dan kemudian sujud, bersatu hati, kepada Tuhan yang Maha Esa. Kemudian, sebaik selesai memberi salam, masing-masing suara meninggi. Dengan orang yang sedarah sedaging.”

Saya masih mendiamkan diri, membiarkan dia meluahkan perasaannya.

“Pagi, tadi, saya ke kedai cermin mata. Kena RM 300. Tadi, semasa selesai solat zuhur berjamaah di masjid, lelaki itu datang lagi. Dia bertanya berapa kos perbaik cermin mata. Saya beritahunya. Kemudian, dia mancapai dompetnya dan mengeluarkan wang sebanyak itu. Namun, saya kata kepadanya, “Ambil semula RM 100 ini,” Apabila dia bertanyakan mengapa, saya katakan padanya, “Sebab saya hilang pertimbangan dan mahu menebus kesalahan hanya kerana disebabkan perkara sekecil itu.” ”

Tanpa disedari, bibir saya menguntum sebuah senyum.

Kemudian si anak muda saya itu menyambung kata-katanya, “Kami berdua berpelukan sesudah itu, saling memaafkan dan menepuk-nepuk bahu. Semua yang di dalam masjid tersenyum gembira.”

“Baguslah!” kata saya dalam nada perlahan.

“Ya! Dada ini terasa begitu lapang sekali,” kata anak muda saya itu.

Saya tidak lagi berkata apa-apa mengenai perkara itu. Kami berbual mengenai hal lain selama beberapa lama lagi.

Jauh di sudut hati, saya amat gembira dan bersyukur kepada Allah kerana anak muda saya itu telah dapat mempelajari sesuatu. Nilai persahabatan dan ukhuwah serta kecintaan antara satu sama lain (terutamanya dari kalangan seagama) adalah tidak ternilai harganya, jauh lebih tinggi harganya daripada perkara remeh-temeh yang kononnya kita anggap milik kita di dunia ini.


2 comments:

Iskandar Syah Ismail aka DR Bubbles said...

Salam Puan Umi,

Saya seronok bertemu puan dan suami di makan malam STAROBA,malam tadi.

Entri puan mengingatkan saya satu peristiwa semasa saya bersukarelawan di Vientiane,Laos.

Pada bulan Ramadan, saya suka berbuka puasa beramai-ramai dengan masyarakat muslim di Masjid Jame' Vientiane.

Kebanyakan mereka itu merupakan pedagang daripada Pakistan dan Bangladesh.

Entah mengapa pada satu hari ketika azan maghrib sedang berkumandang tanda masuk waktu berbuka, ada seorang lelaki berbangsa Pakistan menumbuk seorang lelaki Bangladesh sehingga berterabur pinggan dan makanan di lantai.Nasib baik mereka yang berkelahi itu dileraikan oleh jemaah masjid yang lain.

Sedih sungguh melihat saudara semuslim berkelahi di hadapan rezeki di dalam bulan yang mulia.

Seorang pakcik tua yang duduk berhadapan dengan saya sempat mengeluh,

"Shame on us,shame on us!"

Umi Kalthum Ngah said...

Assalamualaikum Dr. Bubbles,

Ya! Sayapun tidak menyangka terserempak dengan Saudara semasa makan malam semalam. Pada mulanya saya menguit suami saya di sebelah, bagi mendapat kepastian.

Dia kata, memang ya, itu Saudara Dr. Bubbles (sedang rancak menjawab talian bimbit)...Eloklah..senior jumpa junior dan begitu juga sebaliknya...merapatkan ukhuwah

Mengenai keadaan umat kita, memang menyedihkan...kadangkala umat kita bercakaran dan tidak merujuk kembali kepada panduan yang diberi Yang Maha Memberi Kata-Putus sedangkan Islam itu diturunkan sebagai suatu rahmat untuk seluruh alam...

Wasalam...