Tuesday, November 25, 2008

Budi sebesar sebutir pasir

Wajah bisu, berbentuk persegi dan bernombor di pergelangan tangan merenung pada diri ini.

“Sudah lewat!” kata hati saya. Setokin ditarik rapat dan kemudian, lekas-lekas jari memintal tali pengikat kasut. Jaket tebal disarung lalu diri inipun melangkah keluar dari pintu rumah sewa yang bernombor 29 Banff Road.

Terasa seakan pipi tertampar apabila terkena angin sejuk waktu pagi. Diri ini cuba sedaya upaya menahan gigi yang tiba-tiba bergetar dek kesejukan. Jalan Wilmslow yang sibuk berjaya dilintas, ke arah Worldwide, kedai runcit halal yang tersergam di seberang jalan.

Kaki sudah terlari-lari, menuju ke perhentian.

“Harap-harap tidak terlepas bas!” kata saya, memarahi diri sendiri. Pun begitu, mata ini tiba-tiba terpandang akan kelibat bas bernombor 111 yang baru berlalu pergi. Hati tiba-tiba terasa hampa.

“Selamat pagi!” kata saya kepada seorang wanita yang sedang duduk di hujung bangku. Hati cuba menenggelamkan rasa kecewa, seraya itu, perlahan-lahan menurunkan badan ke ruang kosong pada bangku sebelah lagi.

“Hai!” kata wanita itu menampakkan giginya putih berbaris dari celah bibir menebal.

Di seberang jalan sana, jentera berat sedang sibuk memotong dan mengangkut batang-batang besar pokok tua di kawasan taman Wilmslow Park. Mata saya tertumpu ke situ seketika.

“Mengapa perlunya dipotong-potong begitu? Sayang sekali!” tiba-tiba sahaja terpacul soalan dari mulut saya

“Musim sejuk di sini kadangkala membahayakan. Angin kuat menyebabkan pokok tumbang. Orang boleh cedera. Juga rosaknya harta awam!” kata wanita itu.

“Begitukah?” kata saya.

“Boleh saya bertanya sesuatu?” kata wanita itu, pandangan matanya menusuk ke wajah ini.

“Sudah tentu!” kata saya.

“Mengapa perlunya awak memakai itu?” katanya.

“Apanya?” kata saya pula, terkeliru.

“Itu!” katanya lagi, menuding jari ke arah atas kepalanya sendiri dan memusing-musingkannya.

“Oh! Ini? Ini kami panggilnya hijab! Wanita Muslim yang mengamalkan ajaran Islam memang sepatutnya memakai pakaian serupa ini.”

Itu adalah permulaan perbualan kami. Setelah itu, rancak sahaja berbual, senyum dan tertawa. Dari negara asal, kesejukan dan panas matahari yang ditagih sehinggalah kepada kepelbagaian rasa dan aneka bentuk pisang yang sama-sama kami rindui. Kerana wanita itu dari negara Jamaica, tidak jauh bezanya daripada negara kita Malaysia. Sama seperti tempat-tempat lain di UK, spesis pisang yang terjual di Manchester adalah satu jenis sahaja...kadang-kadang timbul juga rasa jemu..

Ketika itu jugalah, tiba-tiba mata ini terpandang akan bas bernombor 111. Sedang beratur dan menunggu gilirannya bagi bergerak di simpang lampu isyarat.

“Dua sekali?” kata saya. Secara spontan, mata sudah naik ke atas, tidak percaya akan apa yang dilihat apabila terpandang di belakang bas, terdapat sebuah lagi.

“Begitulah! Apabila kita tidak mahu, basnya hingga melebihi satu. Ketika kita amat perlukannya, tidak ada langsung!” kata wanita itu, mengeluh.

“Seronok saya berbual dengan awak tadi!” kata saya, menaikkan badan seraya menghulurkan tangan sebagai isyarat supaya bas berhenti.

“Terima kasih juga daripada saya!” katanya.

“Terima kasih? Mengapa pula?” kata saya, kehairanan sehingga tidak sedar kepala terteleng ke sebelah.

“Kerana menemani dan menghiburkan saya dengan cerita awak yang menarik! Juga resipi pisang goreng awak!” katanya. Wajahnya tersenyum lebar, tangannya dilambai-lambaikan ke arah saya.

“Awak pun begitu juga pada saya!” balas saya, separuh menjerit. Kaki sudah menjejaki anak tangga bas.

Di kala itu, tiba-tiba sahaja hati berasa girang. Hawa sejuk kaku pada waktu pagi sudah tidak terasa lagi….

“Kami akan memasang timbangan yang tepat pada hari kiamat, maka seseorang tidak dirugikan sedikit pun. Dan jika (amalan itu) hanya seberat biji sawi pun, pasti Kami datangkan (pahala)nya. Dan cukuplah Kami sebagai Pembuat perhitungan.” (Al-Anbiya’: 47).



No comments: