Thursday, September 10, 2009

Bergandingan meniti usia…

















September. Menggamit kenangan silam. Suka duka selama 30 tahun…masa yang amat panjang. Masa kami bersama. Diri ini dan suami yang tercinta...

Sehari sebelum hari ulang tahun itu, kami bermusafiran berdua. Duduk sebelah menyebelah, bersentuhan bahu. Menikmati keindahan pemandangan, dalam tren. Sepanjang perjalanan bermula dari KL Sentral ke bandar Parit Buntar.

Begitu banyak pemandangan mengasyikkan, terkadang menyebabkan kami tertawa, ada kala ingatan mengimbau kembali kepada sesuatu peristiwa. Di bandar Ipoh, hati teringatkan zaman sekolah dahulu-dahulu. Akan kelihatanlah betapa ramainya pelajar berpakaian serba putih memenuhi gerabak selain gerabak kami yang berkunci bahagian depan dan belakangnya (pelajar dari Sekolah STAR Ipoh – sekolah lama orang di sebelah) walaupun sebenarnya saya tidak mengenalinya di zaman sekolah dahulu. Sebahagian daripada kenangan manis berkereta api dari sekolah asrama, semasa cuti sekolah telah saya kongsikan dalam buku saya Seungu Lavendar.

Hati sedikit nostalgik tatkala melintasi Bukit Berapit, yang mana stesennya sudah mereput. Di situ, suatu ketika dahulu, semasa stesennya masih tegap dan gagah, salah seorang daripada sahabat se asrama saya tersentak dari lena. Ketika itu tahun 1974, kami pelajar remaja Kolej Tunku Kurshiah, Seremban, dalam gerabak yang ditempah khas ke arah utara. N, bangun dalam keadaan mamai, membaling beg besarnya keluar pintu tren yang sedang memperlahan seakan mahu berhenti. Belum sempat kami menegahnya daripada turun, N sudah melompat ke bawah. Sekiranya tidak kerana pekikan daripada pegawai KTM yang bertugas yang menyebabkan N tersentak sedar dan kelam kabut naik ke gerabak semula dengan begnya yang berat itu, maka sudah tentu dia akan terkapai-kapai di tempat yang sunyi sepi tanpa penghuni di tengah malam gelap gelita dipenuhi hutan belantara. Sejak itu, peristiwa kelakar ini menjadi bahan modal usikan kami bagi N.

Hati kami tertambat seketika apabila tren memperlahankan geraknya di Pondok Tanjung. Seakan masa terhenti. Tidak ubah seperti dalam tahun 1950’an. Rumah kuarters tersusun rapi, kanak-kanak riang melambaikan tangan, wajah berkedut menyeringai sambil tangan dan kaki menongkat motosikal tua, menanti penuh sabar akan tren kami yang meluncur di lintasan jalan kampung berpalang. Nekad mahu merakamkan detik itu sekali lagi di lain waktu dan hari….

Saat tren mendekat pada Tasek Merah, sekali lagi hati teruja. Merenung keluar tingkap ke permukaan tasik yang damai. Manakala tren terus menerus laju melintasi landasan yang merentang air membiru...Hati ini secara tidak sengaja mengiramakan lagu tahun 1970'an “So Happy Together".

Alangkah nikmatnya…Segala pujian bagi Allah. Memberi peluang kami tetap berdua. Apatah lagi saat meniti 30 tahun bersama…Syukur Ya Allah..Kupohon Allah memberi peluang melanjutkan saat-saat bahagia seperti ini. Selama masa kenalan blogger baru (kagum dengan semangat, usaha murninya dalam menyemai bakti bagi mereka yang memerlukan) yang datang berkunjung secara tiba-tiba ini…(45 tahun baginya dan isteri tercinta…Subhanallah..).

Bagi bahan bacaan menarik mengenai tren dan sejarahnya di Malaysia, klik sini:

2 comments:

yusofsipan said...

Selamat Hari Raya buat Umi dan keluarga, moga sentiasa ceria, gembira dan bahagia khasnya pd hari lebaran serta beroleh kemenangan di Syawal ini...

Umi Kalthum Ngah said...

Sdr. YBS,

Selamat hari raya kembali. Moga Sdr. juga ceria bersama keluarga tersayang di hari yang berbahagia ini...