Friday, January 21, 2011

Menghirup udara segar...


















Sudah begitu lama blog ini tidak terkemaskini. Kerja yang menimbun. Jumlah tesis yang tidak pernah berkurangan..satu siap, satu datang lagi…yang perlu dibaca dan dinilai sebagai pemeriksa…Siswazah lanjutan yang perlu dibimbing dan perlu dilatih supaya berkeyakinan dalam menghadapi viva mereka…

Tugas sebagai ahli akademik sebuah universiti yang terpilih dan harus menerajui program APEX (maklumat mengenai ini di sini dan di sini) sangat menekan…Seperti yang dimaklumkan kepada kami, bilangan pelajar ijazah pertama bagi universiti ini akan mengecil sebaliknya bilangan pelajar ijazah lanjutan akan bergandaan. Kami akur dan terima. Namun, anggapan kami itu meleset apabila minggu sudah, kami diberitahu yang bilangan pelajar tahun pertama bagi pusat pengajian kami (Kejuruteraan Elektrik & Elektronik sahaja dan tidak pusat pengajian lain…) sesi 2011/2012 akan melimpah sehingga 200!

Mana mungkin? Adakah ia akan menjadi seperti anak sungai di negara Australia yang sudah tidak mampu menahan aliran air yang melimpah ruah dari bibir sungainya sehinggalah menjadi banjir besar meragut nyawa dan mendatangkan kerosakan dahsyat…Bagaimanakah nanti kami ahli akademik pusat pengajian dapat bertahan, ditarik ke hujung sana dan ke hujung sini…seperti getah..lambat laun pasti akan putus…Nauzubillah…

Baru beberapa minggu sudah, seorang pelajar baru mengatakan yang dia adalah pelajar Ph.D baru saya. Tatkala saya terkial-kial cuba mengingati bila pula saya bersetuju menerimanya? Datang pula seorang lagi, terjengul sahaja di depan pintu pejabat saya, memegang surat baru berjaya mendaftarkan diri sebagai seorang pelajar Ph.D lagi…bingung seketika..Namun, tidak selalunya begitu. Sekiranya ada segelintir pelajar yang sopan dan halus budi seperti pelajar Palestin..yang bibirnya senantiasa basah mendoakan kesejahteraan kita sebagai penyelianya…maka hati menjadi cair dan sejuk kembali (akan berkongsi cerita ini apabila ada kesempatan nanti…)

Oleh itu, apabila sekumpulan pelajar perempuan mahu berkunjung ke rumah saya bagi melaksanakan program Jaulah ke utara sambil membuat sedikit aktiviti bina diri (di bawah anjuran IKRAM, dahulunya dikenali sebagai JIM), maka saya berasa sungguh teruja dan gembira sekali…Saya menerima dengan tangan terbuka bagi kesemua 30 orang mereka yang bakal terbang ke negara Germany, Ireland dan Australia di bawah program kejuruteraan, perubatan dan bioteknologi, se awal Julai , selewat-lewatnya Januari 2012.

Saya juga gembira kerana adanya sahabat lama saya Yati yang sudi meluangkan masa bersama. Kami melalui detik-detik indah bersama anak-anak ini, berkongsi pengalaman kami lebih 30 tahun dahulu semasa di United Kingdom (saya di Sheffield manakala Yati di Cardiff). Pengalaman manis dan kurang manis. Yang baik seharusnya dapat dijadikan panduan dan teladan manakala yang kurang harus dijadikan sempadan…

Mereka mengadakan aktiviti luar pada waktu pagi..sedikit penyampaian tazkirah berbentuk multimedia (anak-anak zaman sekarang sangat kreatif..saya juga dapat belajar cara mendekati hati mereka ikut tren perkembangan teknologi semasa).

Saya juga berkongsi penyampaian berbentuk motivasi yang kadangkala saya gunapakai bagi pelajar-pelajar tahun satu di universiti saya sendiri. Mengenai bagaimana harus pandai memberi tumpuan, supaya tidak hilang fokus, mengenai konsep kejayaan yang sebenarnya dan jalan menuju ke arahnya, bagaimana harus menggunakan sepenuhnya potensi yang ada pada diri sendiri dan kemudian mengasah bakat yang mereka miliki itu…Perkara yang paling penting dan utama yang Yati dan saya mahu tekankan adalah bagaimana pelajar perlu sangat-sangat memelihara iman mereka, asal usul dan keluarga mereka dan sentiasa sedar akan nilai jati diri. Iman seperti mutiara berharga – tidak dapat ditelah sehinggalah kita berada di tempat yang mencabar, kerana akan ada ‘tangan-tangan’ yang cuba merampas ‘mutiara iman’ itu sekiranya kita tidak hati-hati…

Saya telah muatnaikkan gambar-gambar ini…supaya dapat mengingatkan diri saya dan anak-anak yang hadir akan senantiasa terkenang akan saat-saat indah kami bersama pada hujung minggu itu….Saya doakan supaya hasrat dan cita-cita mereka akan tercapai. Semoga Allah akan mengurniakan mereka kejayaan serta memudahkan segala urusan mereka nanti..Amin…

PS. Saya ucapkan juga setinggi-tinggi penghargaan kepada suami saya yang mengatur segala persiapan makan dan minum kami (makan malam, minum teh dan sarapan, yang dibeli dari kedai makan sekeliling kediaman kami :-) ) Dengan itu, program kami dapat berjalan dengan begitu lancar dan licin sekali. Penghargaan juga kepada Mumtaz (dari UTP) dan Ain Nasim kerana menjayakan program ini..dapat juga kami mengumpul sedikti bekalan pahala..Semoga Allah menerima segala amalan kami…Amin…)

1 comment:

adilah said...

assalamualaikum acik umi....
sonok tgk gmbr kitaorg =)