Thursday, October 22, 2015

Antara Buah Pala dan Durian Paduka






Tatkala itu, saya dijemput menghadiri majlis anugerah penulisan esei peringkat universiti..bertemakan "Hari-hariku Bersama USM"..Sedikitpun tidak hati ini menyangka yang artikel saya yang tidak seberapa dan dihantar secara suka-suka..bertajuk "Antara Buah Pala dan Durian Paduka" telah memenangi tempat kedua. Alhamdulillah..Sasterawan Negara..tidak lokek memberikan kata-kata perangsang..sedangkan siapalah saya? Syukur...Alhamdulillah

Mengapa tajuk itu menjadi pilihan? Buah pala ialah buah legenda..simbol negeri Pulau Pinang manakala Durian Paduka...spesi buah yang amat terkenal di Perak Tengah.                    
                                       
Esei itu menceritakan pahit manis, susah senang pengalaman dengan USM ..awal2 tahun saya berkhidmat di kampus induk, Minden, Pulau Pinang.

Diarahkan berpindah ke Kampus Sementara  di Ipoh, iaitu tapak Pejabat Penguasa DBI sekarang. Setentang Setesen Kereta Api Ipoh dan berdekatan padang menghijau seberang jalan Sekolah St.Michael.





Kemudian berpindah pula ka tapak tetap di Kampus Cawangan Perak, Tronoh, Perak Tengah. Kini bertukar tangan menjadi Universiti Teknologi Petronas, sebelum diarah berpindah semula ke tempat sekarang iaitu Seri Ampangan, Transkrian, Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang.

Kini setelah memberi khidmat selama 34 tahun, tempat mencurah bakti menjadi kenangan. Semoga segala curahan usaha dan tenaga dikira Allah sebagai al amal salih..Aamiin..

No comments: