Monday, June 14, 2010

Piala Dunia, Dahulu dan Kini…



Ketika itu, musim panas tahun 1978. Saya sudah jelak membuat persiapan bagi menghadapi peperiksaan A-Levels menjelang beberapa hari lagi pada waktu itu. Saya telah ditempatkan di Chesterfield College of Technology (kini dikenali sebagai Chesterfield College), Chesterfield, bandar kecil yang terkenal dengan pasar perkampungan, di wilayah Derbyshire. Sekiranya anda berpeluang menaiki tren dari arah selatan ke utara menuju ke Sheffield, maka anda akan dapat melihat mercu tanda pekan kecil itu di tingkap sebelah kiri gerabak – sebuah menara bengkok pada bumbung gereja di tengah bandar.

Kedua-dua teman serumah saya pula asyik duduk terperap membisu dalam bilik masing-masing, di tingkat paling atas. Rumah yang kami sewa beralamat 10, Queen Street itu mempunyai tiga aras. Sebenarnya, saya sudahpun melakukan apa yang sepatutnya bagi mempersiapkan diri. Cuma perlu mengulangkaji dan melihat sekali sekala balik semula bahan-bahan yang ada. Apabila kita melihat orang lain begitu tekun mentelaah, kadangkala diri kita rasa tercabar dan hati akan bertanya, “Mengapa awak tidak sama-sama mengulangkaji?” Mungkin anda dapat memahami apa yang saya maksudkan…

Sehinggalah hati saya tidak tertahan lagi menanggung beban tekanan lalu duduklah saya di ruang tamu di tingkat paling bawah, bersila di atas sofa, mengadap TV, menonton perlawanan demi perlawanan bagi Piala Dunia pada tahun itu. Setiap hari, buat beberapa waktu, terjerit pekik sekali sekala dan melakukan perkara lain selain daripada mentelaah seumpama sajian minda dan rohani. Tekanan dalam diri mula terpadam sedikit demi sedikit. Minda terasa segar semula mengingati segala formula, persamaan dan fakta yang perlu dihafal bagi peperiksaan yang kian berlangsung. Argentina memenangi perlawanan akhir dengan cemerlang sekali menghadapi pasukan Netherlands (3-1) dengan 2 gol disumbangkan oleh pemainnya bernama Mario Kempes. Permainan sungguh menakjubkan. Malah saya sungguh teruja sekali, menonton seorang diri, memekik, menggigit jari, menarik rambut, memulas pergelangan tangan, kadangkala menerjah tangan ke udara atau memukul kusyen atau apa sahaja yang dapat dicapai…beruntung juga teman-teman serumah saya berada di tingkat atas sekali…suasana hingar sudah tentu menjengkelkan mereka…

Kini, masa itu berulang lagi..buat tahun ini..bertempat di Afrika Selatan. Cuma kali ini, permainan antara USA dan England tercemar sedikit dengan suatu kesilapan. Sudah tentunya, aksi penjaga gol pasukan England itu tidak disengajakan.

Sekonyong-konyong, saya terbaca sepintas lalu kandungan di salah sebuah sesawang kegemaran saya iaitu Idris Tawfiq (entri terdahulu dalam blog ini mengenai Sdr. Idris Tawfiq terdapat di sini dan kemaskinian dihantar kepada saya melalui emel setelah saya mendaftar di sesawang itu) membuatkan saya terfikir dan terkedu (baca di sini)….

Benar sekali apa yang dikatakan oleh Sdr. Idris Tawfiq itu… Tidak akan berlaku sesuatu tanpa izinNya..

Walau apapun, hati saya masih direntap sesuatu…persoalan terbesar masih bermain dalam kepala…isu Palestin dan nasib malang rakyatnya…adakah suara tangisan dan jeritan mereka tidak akan lagi diendahkan dek ditenggelami sorak sorai penonton setiap kali sumbatan gol, semasa musim Piala Dunia yang sedang berlangsung ini?

No comments: