Friday, March 7, 2008

Jalan menuju ketenangan..kemenangan..hanyalah SATU...







Hati ini mengimbau kembali pada suatu ketika. Sekitar waktu ini, pada tahun sudah, saya berada di Dewan Roscoe, Universiti of Manchester, mendengar penyampaian Saudara Idris Tawfiq yang bertajuk, “Dari Vatican ke Al Azhar”.Ini adalah sedutan yang telah sempat saya coretkan berdasarkan penyampaian beliau dan telah saya edarkan dalam ‘mailing list saya’ (ketika itu, masa tidak mengizinkan bagi saya membina blog). Mahu sekali dikongsikan di sini pula…

---------------------------------------------------------------------------------

Saudara Idris Taufik berbicara, “Alangkah anehnya! Beberapa tahun dahulu, saya adalah salah seorang daripada kamu yang duduk di barisan kerusi itu dan mendengar kuliah. Tetapi kini, saya pula yang berdiri di sini, di hadapan kamu semua, remaja dan anak muda yang sangat dahagakan ilmu mengenai Islam, agama kita. Dan giliran saya pula yang akan memberikan kuliah! Alhamdulillah!”

Saya ingin sekali memberitahu kepada semua akan keindahan Islam sebagai satu agama yang suci dan asli. Agama yang mementingkan keamanan, bukan peperangan dan keganasan. Tidak ada satupun ajarannya yang berpihak kepada keganasan dan menyuruh penganutnya mengganas. Malah kemanisan dan kelembutan agama inilah yang menyebabkan hati saya tersentuh dan memberikan kesan yang amat mendalam. Saya yakin yang Islam akan terus menerus menyentuh hati manusia setiap saat. Dan sebagai Muslim, kita seharusnya cuba dan berusaha supaya kelembutan mesej Islam yang kita bawa ini akan terus menyentuh hati-hati manusia lain dan juga sesiapa yang kita temui. Kesedaran ini telah mendorong saya menulis buku “Gardens of Delight”. Ditulis bertujuan untuk memberikan kefahaman asas bagi terutama mereka yang datang dari latarbelakang negara sebelah barat.

Ada satu pepatah Inggeris lama yang menyatakan, “Semua jalan menuju ke Rome”. Selepas saya kembali menjadi Muslim, saya cuma mahu katakan yang, “Semua jalan menuju kepada Allah!”

Kita juga harus ingat bahawa sebagai Muslim, kita tidak seharusnya ada sesuatu yang perlu kita sembunyikan mahupun ditakuti. Walaupun ada masa-masa tertentu, sesetengah pihak mungkin telah berjaya membedil seorang lelaki tua yang tidak berdaya dan hanya mampu berkerusi roda, dari sebuah helikopter canggih di udara. Namun bagi saya, tidak ada sesuatu perkarapun yang harus saya takuti. Begitu juga remaja dan anak muda sekelian, sahabat-sahabat saya, abang dan adik semua.Mengapa saya katakan ini? Tidak lain dan tidak bukan kerana kita yakin sepenuhnya yang Allah Yang Maha Berkuasa. Ingat bahawa Allah Yang Berkuasa, yang memegang segala Kuasa Penentu! Bukannya manusia. Bukan juga seteru dan segala musuh Islam itu. Dan sekiranya ada di antara kamu di sini yang mempunyai niat tidak baik terhadap saya, maka saya amat berharap supaya diri itu mahu duduk sejenak dan mendengar terlebih dahulu apa yang ingin saya perkatakan. Mana tahu? Kemungkinan Allah akan membuka pintu hati diri itu sehingga dapat melihat sesuatu yang belum pernah terlintas mahupun terbayang di dalam hati sanubari diri kamu itu?

Saya tidak pernah membendung sebarang kekesalan ataupun mempunyai niat untuk bercakap buruk mengenai pegangan hidup orang lain. Apatah lagi mereka yang telah begitu berusaha dan bertungkus lumus membentuk diri saya sehingga saya menjadi seperti diri saya pada hari ini. Malah saya amat terhutang budi kepada Vatican kerana sudi melatih diri saya dan mengasuh saya semasa di seminari. Bagaimana mungkin saya dapat membelakangi mereka? Sedangkan mereka adalah sebahagian daripada diri saya. Sebahagian daripada hidup saya. Mereka begitu baik terhadap saya.

Seorang Muslim seharusnya tidak merasa terancam dengan kebaikan. Sebaliknya kita harus menghormati kebaikan apabila kita melihat sesuatu kebaikan itu dihulur mahupun apabila menerima sesuatu kebaikan itu. Dan kita harus berkata baik dan terhutang budi terhadap mereka yang kita sayangi. Dan seperkara yang kita harus selalu buat adalah berdoa kepada Allah supaya hidayah daripadaNya akan sampai kepada mereka.
Saya tidak begitu gembira dengan apa yang sedang saya kerjakan. Saya tidak bermaksud yang saya telah tidak melakukan tugas saya dengan baik. Malah saya disayangi oleh mereka dan masyarakat setempat yang hadir saban hari mendengar kuliah ‘sermon’ saya. Saya hanya menurut gerak hati saya. Dan tidak terlintas langsung dalam hati saya yang Allah telah membuat beberapa perancangan buat diri saya ini!

Mari saya kongsikan bagaimana Allah berupaya melakukan sesuatu menerusi hati seseorang.

Saya seorang yang miskin tetapi saya merasakan yang saya perlu membawa diri saya ke tempat lain. Saya membuat keputusan untuk bercuti. Sudah penat saya meninjau-ninjau ke agensi pelancungan. Pakej-pakej percutian memang banyak tetapi saya terhalang disebabkan semua itu saya tidak mampu. Saya terlihat yang saya hanya mampu untuk ke Mesir. Tatkala saya sampai, saya dapati saya tidak begitu gemar dengan tempat yang saya lawati yang sarat dengan kasino dan judi. Jadi, pada esok harinya, saya terus menaiki bas terawal ke Kaherah...DAN pada saya, keputusan saya itu adalah sesuatu yang memberikan kesan yang amat mendalam.

Sepanjang minggu itu adalah minggu yang paling terkesan dalam hidup saya.Saya belum pernah berjumpa dengan seorang Muslim sepanjang hidup saya…tetapi di sana…saya bertemu dengan begitu ramai Muslim…bukan pengganas…mereka tidak mengasari..malah manusia paling lembut budi dan manis bahasa….juga amat kuat berpegang pada agama. Ke mana saja saya pergi…saya disambut dengan kata-kata, “Assalamualaikum” yang maksudnya saya difahamkan adalah….”Moga aman sejahtera ke atas diri kamu”. Perkataan seperti Insya Allah, Alhamdulillah. Saya begitu kagum. Agama sentiasa basah pada bibir…dalam setiap perkara walaupun perkara yang kecil-kecil. Sebagai orang British, agama bukan adalah sesuatu yang kami selalu bincang dan perkatakan, apatah lagi dengan orang yang baru kita kenali di tengah jalan.

Saya amat terkesan sekali apabila pada suatu ketika, saya sedang duduk-duduk minum di restoran, kemudian terdengar suara azan. Semua yang ada di restoran itu keluar meninggalkan saya, seorang yang berbangsa asing seorang diri di situ. Mereka begitu mempercayai dan meletakkan kepercayaan mereka kepada diri saya. Segala harta dan hak milik mereka yang begitu berharga.

Sesudah itu, setiap pagi sebelum matahari terbit, saya akan bangun dan duduk-duduk di tepi tingkap..hanya kerana mahu dan ingin menangkap keindahan suara azan memanggil orang ke masjid. Suara itu bersahutan dan bersambungan dari satu arah masjid ke arah masjid yang lain. Saya terpegun dan asyik sehinggakan tidak sedar, air mata saya berguguran jatuh membasahi pipi. Semuanya memuji kebesaran Tuhannya.

Saya pergi ke masjid kerana semangat ingin tahu. Tetapi apa yang saya dapat lihat di dalamnya cuma perkara-perkara yang amat sederhana dan simpel belaka. Kecuali hamparan permaidani dari satu dinding ke dinding satu lagi, juga kerja seni halus pada jubin terlekat di tiang…itu saja…yang menakjubkan saya adalah baris demi baris manusia yang sujud menghambakan diri kepada Tuhan... Allah yang SATU ini...

Seminggu selepas itu, saya kembali semula ke London. Saya menganggur. Dengan itu, saya perlu mencari mata pencarian…Saya menjadi guru di sekolah milik sebuah daerah dan saya dapati yang saya terpaksa mengajar subjek bersangkutan dengan agama-agama. Untuk mengajar subjek itu, saya dapati saya sendiri terpaksa belajar..Saya perolehi buku mengenai Islam disebabkan perlu mengajar mengenainya. Semakin banyak yang saya pelajari..semakin tertarik hati saya dengan apa yang saya ajarkan. Apabila saya menyebut sesuatu mengenai Muhammad, tidak semena-mena, air mata saya akan terkumpul di kelopak mata….saya tidak mengerti mengapa ianya jadi begini…

Saya mengajar di sekolah yang terletak di tengah-tengah kota London..ramai murid lelaki Muslim…budak lelaki sememangnya nakal…tetapi jauh di lubuk hati mereka, pada saya mereka adalah budak-budak yang baik…kerana mereka ini…budak-budak lelaki ini…mereka tidak suka dan tidak pernah menyumpah dan mengatakan perkataan buruk, jauh sekali mencarut seperti kebanyakan budak lain.

Bulan Ramadhan tiba dan saya didatangi budak-budak itu memohon bilik pejabat saya bagi melakukan ibadah solat. Daripada seramai-ramai guru yang ada di sekolah itu, mengapa bilik pejabat saya yang terpilih? Sebabnya adalah hanya bilik pejabat saya sahaja yang berpermaidani.

Bukankah telah saya katakan? Allah membuat perancanganNya untuk diri saya? Mengapakah daripada semua bilik yang ada di sekolah itu, hanya bilik saya sahaja yang berpermaidani? Saya tidak dapat menjawab soalan itu.

Apapun, pengetua sekolah telah sempat bergurau dengan saya mengatakan yang saya harus berhati-hati. Entah apa yang akan dilakukan oleh budak-budak itu dalam bilik saya nanti…mungkin mencuri permaidani itu? Itu gurauannya….Sebenarnya, apabila murid-murid saya itu mohon izin menggunakan bilik saya sebagai tempat solat, saya membuat keputusan untuk turut berpuasa bersama mereka….jadi, saya duduk bersama mereka, menyemak buku-buku…hari demi hari…sehingga pada suatu hari, saya bertanya pada diri saya sendiri…apakah yang sedang dilakukan oleh mereka ini?

Saban hari saya bersama mereka...semakin hari semakin kagum..perasaan ini terus menyelubungi diri saya. Saya turut solat bersama mereka. Apabila waktu matahari terbenam, mereka berbuka, sayapun turut sama berbuka bersama mereka. Apabila mereka berkumpul membaca Kitab Al Quran...menjamu selera dengan makanan manis-manisan, buah-buahan, bersembahyang sepanjang malam, sayapun turut sama. Kemudian pada malam Lailaltul Qadr (kini baru saya tahu)…saya amat terharu apabila saya terpandang seolah sesuatu yang bercahaya memasuki ruang tingkap…sungguh mempesonakan…tetapi pada waktu itu..sedikitpun saya tidak tahu akan apakah ia sebenarnya mahupun sedar akan kebesarannya…
Saya ke Masjid Regent’s Park, London. Mendengar segala yang diperkatakan. Semakin saya dengar, semakin hati saya terusik dan suka akan apa yang saya dengar.
Akhirnya, saya berpeluang berbicara dengan Saudara Yusof Islam dan sayapun bertanya kepadanya, “Boleh beritahu saya apa seseorang itu harus buat untuk menjadi seorang Muslim?”
Saudara Yusof menjawab dengan begitu mudah, “Percaya! Yakin dan percaya akan adanya SATU Tuhan dan Muhammad, pesuruhnya.”

Saya bertanya lagi, “Kemudian itu?”
“Solat lima waktu sehari semalam.”

“Itu saya tahu. Bahkan saya tahu bagaimana mengerjakan solat dan apa bacaannya. Saya belajar semasa di Mesir!”

”Berpuasa dalam bulan Ramadhan!” kata Yusof lagi.

“Sememangnya saya berpuasa semasa Ramadhan yang lepas bersama-sama murid-murid saya di sekolah!”

Kemudian, Yusof Islam memalingkan mukanya kepada saya dan berkata, “Saudara! Saudara sedang menipu siapa?”

Tatkala itu, kedengaran suara azan. Saya terus terduduk dan menangis. Air mata saya berjujuran tidak henti-henti. Kata-katanya tadi telah menusuk kalbu saya dan kesannya amat mendalam sekali.
Tidak lama setelah selesai solat, Yusof Islam datang merapati diri saya dan berkata, “Ikut kata-kata saya…La ila ha illallah…," saya menuruti semuanya, butir demi butir sehingga penamat kalimah syahadah…

Selanjutnya, saya dipeluk dan didakap oleh semua yang hadir di masjid itu. Belum pernah saya rasa kebahagian sebegitu rupa dalam hidup saya sepertimana yang saya kecapi pada saat itu. Saya rasa begitu aman dan tenteram jauh di lubuk hati…

Sejak dari itu, saya tinggal di Kaherah, menulis pada setiap Jumaat di IslamOnline.net,” Saudara Idris Tawfik mengakhiri penyampaiannya.
Suasana hening sekali dalam dewan. Kedengaran seseorang menghembuskan tangisannya ke dalam kertas tisu. Tanpa disedari, titisan air jernih mengalir di pipi diri ini. Lalu, lekas-lekas dilap dengan hujung jari...

-------------------------------------------------------------------------------

Oleh itu, apakah lagi yang kita harus tunggu? Yang perlu difikir-fikirkan? Sudah terang dan nyata sekali....Hanya dengan mengikuti jalan Allah sahajalah, maka jiwa akan menjadi tenang...seperti rumpunan yang menghijau...seperti suasana malam tatkala bulan penuh mengambang...

Pilihlah Islam...yang pasti membawa kepada ketenangan, kedamaian, kesejahteraan....dan kemenangan di dunia mahupun di akhirat.....

2 comments:

Unknown said...

umi kalthum,

Alhamdullillah - tenang rasa hati membaca tulisan dari umi. Sungguh banyak yang mengingatkan diri sendiri dari apa yang tertulis.

"Semua jalan menuju kapada Allah" InsyaAllah...dan semoga perjalanan kita diringin Zikir dan Selawat dari hati yang penuh Taqwa.

Kenapa di malam menjelang pilihanraya ini hati ini bagaikan berkata - Sesungguhnya di dunia manusia sering membuat pilihan yang tidak tepat, kerana menhendaki inbuhan cepat. Sekiranya mereka tahu - perjalanan kita menuju Allah - tentunya mereka lebih hati2 membuat pilihan mengundi.

WallahHu Aklam.

Terimakasih Umi kerana berkongsi ilmu.

pakpayne

Neeza Shahril said...

Terharu neeza baca entri kak Umi kali ini, membuatkan neeza terfikir untuk tak tahu yang keberapa kali, alangkah bertuahnya mereka yang diberi hidayat untuk kembali kepada Islam.

Sepatutnya orang Islam sendiri harus bersyukur kerana telah dilahirkan sebagai Muslim. Tetapi, kebanyakan orang Islam tidak mengahayati ajaran Islam yang sebenar. Ramai yang 'take for granted' dan ambil mudah dengan ajaran yang sebenar.

Moga-moga kita tidak akan menjadi 'kebanyakan orang Islam'. Moga-moga kita menjadi sebahagian kecil mereka yang benar-benar mencari ketenteraman dan keindahan Islam itu.. Insyaallah...