Thursday, March 13, 2008

Kehalusan budi dan seni menyantuni…
















“Apakah yang memekak itu?” kedengaran suara jeritan T, warganegara Afrika dari tingkat atas dalam Bahasa Inggeris. Dia terlari-lari menuruni tangga.

Saya membuka pintu bilik, menjengulkan kepala dan berkata dalam bahasa yang sama, “Mungkin hanya orang yang mahu kongsi lagu kegemarannya!” Bibir saya menguntumkan senyuman.

T menggeleng-gelengkan kepalanya dan berkata, “Pukul 2 pagi? Biar benar!”

“Awak mahu ke mana lewat malam begini?” kata saya apabila melihat T menyarungkan jaketnya.

“Perlu mentelaah. Tidak boleh lakukannya di sini! Mahu ke rumah kawan. Jauh daripada kebisingan ini! Jumpa kemudian!” katanya memulas kunci rumah pada pintu utama.

“Awak jaga diri baik-baik! Sudah lewat malam!” kata saya, dahi berkerut.

“Awak tidak perlu risau mengenai diri saya!” bibir tebalnya memuncung sahaja, seraya pintu depan ditariknya rapat sehingga berdentum.

Saya kembali ke tepi katil. Hasrat meneruskan ulangkaji tesis Ph.D buat persediaan menghadapi viva, diketepikan buat seketika. Dalam cahaya samar-samar lampu bacaan di sudut meja, saya berbaring sambil membaca buku “I, Coriander” oleh Sally Gardner.

Isi ceritanya sesuai bagi golongan remaja awal. Cukup menghiburkan dengan kosa kata yang menakjubkan. Tidak hairanlah buku itu mendapat anugerah buku paling popular di kalangan murid sekolah Britain tahun 2005. Penulisnya pula seorang yang ‘dyslexic’. Semasa kecil, Gardner selalu dimarahi gurunya, dibuang sekolah (lebih daripada satu) kerana dikatakan pelajar lembam. Sehinggalah ibu ayahnya memasukkannya ke sekolah khas, barulah dia mula belajar membaca ketika usianya 14 tahun. Kemudian, Gardner memperolehi ijazah kepujian cemerlang dari salah sebuah kolej terkemuka di London dan menjadi pereka pakaian pembikinan filem yang amat berjaya.

Sedang saya tenggelam dalam nikmat pembacaan, dengan tidak semena-semenanya, bunyi ketukan kuat di kaca tingkap bilik dan suara orang seperti mabuk menyanyi dan terjerit-jerit memecah kesunyian. Lantas, saya padamkan lampu bacaan dan memasukkan diri dalam kantung tidur. Mulut kumat-kamit membaca doa, “Ya Allah! Peliharalah diri ini...”

Saya menyewa bilik paling hadapan rumah dua tingkat di bucu jalan Banff Road, Rusholme. T bersama saya serta dua orang perempuan bukan warganegara British (juga bukan seagama). Tetapi kami seronok tinggal bersama! Dinding tingkap kaca dari atas ke bawah tidak bergerigi seperti di Malaysia. Sekali tendang, rasanya boleh pecah terlerai.

Begitulah keadaannya apabila malam hujung minggu. Itu belum lagi bunyi dentuman muzik daripada kereta apabila memintas laju di hadapan rumah. Lazimnya, anak muda Muslim (asal dari negara Pakistan atau Timur Tengah) yang suka memasang muzik memekak dalam kereta sambil duduk di belakang stering kereta yang dipandu seperti peserta Formula One. Sikap meminum minuman keras juga amat ketara sehinggakan penduduk kulit putih tempatan sering bertanya, "Bilakah perayaan Krismas Muslim di Rusholme?". Soalan itu selalu merujuk kepada perayaan Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha yang disambut dengan majlis liar, tari menari dan minum arak berleluasan di sekitar 'Curry Mile' itu...

Sungguh hati ini terasa amat malu apabila terlihat bangsa kulit putih yang memandu kereta penuh sopan dan penyantun.

Mengapa begini jadinya, ya?

Saya teringatkan pesanan Saudara Idris Tawfiq semasa sesi soal jawab di akhir penyampaiannya tempoh hari. Pendengarnya dalam dewan itu kebanyakannya adalah pelajar Muslim universiti di Britain, khususnya dari University of Manchester.

Katanya, "Umat Islam sepatutnya menunjukkan contoh dan suri teladan yang baik. Sebagai anak muda Muslim di Britain ini, kita patut terkedepan dalam melaksanakan hal sebegini. Barulah kita dapati masyarakat British akan menghormati kita, mendengar apa yang kita katakan. Dan akhir sekali, ada beberapa perkara yang mahu saya katakan. Kita boleh lakukan perkara yang nampaknya begitu remeh tetapi amat berkesan dan signifikan dalam membantu saudara kita seagama yang sedang dikasari dan dianiayai di sesetengah negara mereka. Mari kita berusaha memboikot barangan dan produk keluaran mereka yang terbukti menggunakan keuntungan hasil produk mereka itu dengan membedil dan memporak-perandakan kehidupan saudara-saudara kita. Tolong saling bantu membantu dalam hal ini. Sebarkan mesej ini ke seluruh pelusuk dunia. Ingat! Kuasa penentu berada dalam tangan kita sebagai pembeli. Moga Allah merahmati kalian! Assalamualaikum!”

Sudahkah kita memeriksa diri kita sama ada kita telah menjadi suri teladan yang baik sebagai seorang Muslim? Terutama sekali ketika ini? Apabila sesetengah daripada individu tertentu terlantik memegang tampuk kepimpinan. Tatkala begitu banyak sedang memandang-mandang, telinga yang mendengar-dengar, menjadi objek tumpuan. Tidak boleh tersilap langkah maka pasti akan bergoyanglah lidah ke sana ke mari. Pastinya juga ada yang akan menjadikan sesuatu yang buruk itu bahan enak halwa telinga dan sajian cakap-cakap. Paling membawa padah jika keyakinan akan kemampuan yang dilantik kian mula menurun. Sama ada kita berhemah, penuh bijaksana dan menyantuni orang-orang yang perlu dimenangi hatinya akan kehebatan Islam dan kehalusan budi penganutnya. Berpekerti dan berkelakuan sepertimana baiknya pekerti Rasulullah s.a.w. tatkala pembukaan Makkah. Tidak ada dendam kesumat. Sebaliknya kelembutan dan sifat memaafi dan berlapang dada?

Sanggupkah juga kita melakukan pemboikotan barangan mereka yang menyalurkan jika tidak semua maka sebahagian keuntungan mereka itu bagi membeli senjata, membedil dan menindas saudara kita di pelusuk dunia contohnya di Palestin, seperti yang disarankan secara keras oleh Saudara Idris Tawfiq itu?

Tepuk dada, tanya iman!

No comments: