Thursday, April 3, 2008

Di suatu perkampungan itu....

















“Apa khabar makcik?” kedengaran suara dari balik tabir yang menutupi pintu utama rumah lot tepi sejurus menjawab salam saya.

“Baik! Anak-anak bagaimana?”

“Sihat semuanya, makcik. Silakan masuk!”

Wajah-wajah suci itu menghulurkan tangan sileh berganti. Pipi-pipi mereka saya kucupi seorang demi seorang.

Saya mencecahkan kaki ke ruang tamu luas tanpa perabut. Yang ada cuma tikar menutupi lantai serta meja-meja kecil yang disusun menghadap setiap seorang.

“Anak-anak semua! Maaf sebab selang beberapa minggu kebelakangan ini makcik agak sibuk dengan tugas yang menimbun. Alhamdulillah, baru hari ni dapat menyambung semula penyampaian makcik,” kata saya. Buku catatan saya keluarkan dari dalam beg dan dibentang pada permukaan salah sebuah meja comel menghadap saya.

Wajah-wajah suci terhangguk-hangguk.

“Baik! Siapa boleh ceritakan setakat mana yang telah kita bincangkan dalam penyampaian makcik yang terakhir dahulu?”

“Di antara perkara-perkara yang membentukkan akhlak seseorang iaitu pengaruh kawan dan rakan!” spontan sahaja jawapan daripada salah seorang penghuni rumah itu, mengangkat mukanya daripada buku catatan kecil yang terbuka di depannya. Di jarinya terselit pen mata bola berwarna biru.

“Bagus! Sebelum itu, apakah perkaranya yang telah kita lihat yang boleh kita lakukan bagi membaiki akhlak kita sendiri?” kata saya menyambung kata-kata.

“Kita perlu mencari mencari ilmu dan menggauli mereka yang berilmu supaya dapat mengetahui perkara yang baik dan tidak baik dalam membentuk akhlak kita sendiri!” soalan saya disambut pula oleh seorang lagi.

“Pandai anak-anak makcik! Rajin pula mengulangkaji!” kata saya tersenyum lebar. Senyuman saya disambut mesra wajah-wajah ceria itu.

“Hari ini, kita akan lihat pula bagaimana akhlak itu dibentuk oleh ibu ayah. Dengan itu kita akan dapat memahami betapa besarnya harapan dan juga pengorbanan yang telah ibu ayah laksanakan dalam membesarkan kita iaitu anak-anak mereka,” kata saya lagi.

Lalu saya terus menceritakan perkara yang berkisarkan peranan ibu bapa. Tangan-tangan rakus menangkap setiap butir maklumat yang saya sampaikan sebaik mungkin. Tangan-tangan milik wajah yang tekun dan khusyuk mendengar dan membuat catatan.

Dua minggu sekali, saya akan curi-curi masa membuat persediaan penyampaian yang tidak seberapa bagi disampaikan kepada anak-anak gadis, penghuni Rumah Perlindungan Raudhatus Sakinah (RS) nun di perdalaman sebuah perkampungan di Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang.

Kali pertama saya ke sana, saya hampir tersesat dalam perjalanan pulang disebabkan belum begitu dapat mengecamkan simpang siur dan belokan. Jalan pula sunyi tanpa kenderaan di depan mahupun di belakang ketika memandu. Cuaca pada petang itu mendung tanda akan hujan. Saya terus sahaja memandu sehingga mendapati yang jalan semakin sempit dan lengang, kebun kelapa sawit di sebelah kiri dan kanan manakala di hadapan hanya hutan menebal. Lantas, saya memberhentikan kereta dan memusingkannya semula ikut gerak hati dan sangkaan menebal bukan ini jalannya! Tidak dapat saya bayangkan bagaimana sahabat saya NM (juga sukarelawan RS seperti saya), yang terpaksa menyahut panggilan kecemasan mengambil salah seorang penghuni RS yang mahu melahirkan di tengah malam gelap gelita. Dia begitu tabah menceritakan bagaimana dia meredah jalan kampung itu berseorangan (suaminya memang bertugas di Melaka dan hanya pulang pada hujung minggu).

Petang-petang pulang dari RS begitupun sudah meremangkan bulu roma saya (bukan takutkan makhluk ghaib tetapi takutkan cubaan golongan orang yang tidak berniat baik) inikan pula di tengah malam pekat tanpa cahaya lampu jalan. Masya Allah! Saya tabik spring kepada sahabat saya itu!

1 comment:

Neeza Shahril said...

tengok pun mengerikan.. ini pulak nak drive sorang sorang kat situ. Kalau takde kawan, neeza tak lalu kot.. takut... orang tak baik ramai sangat kat m@laysia sekarang ni..