Friday, April 18, 2008

Nilai sebuah persahabatan....



(Penulisan ini telah saya nukilkan ketika bercuti sabatikal di Manchester tahun 2007 yang sudah..)
--------------------------


Sedikitpun diri ini tidak menyangka yang sepanjang minggu musim panas itu kan membuat hati ini begitu teruja. Mata ini tercuri pandang akan buku kecil yang termuat pandu arah sekitar Manchester yang bertajuk “The A-Z Around Manchester”. Buku milik salah seorang pelajar perempuan bernama A yang tidak pula mahu kembali ke Malaysia tetapi memilih untuk menghabiskan cuti musim panasnya di kota itu. Kota yang terkenal dengan pasukan bola berjersi merah. Sudah menjadi kebiasaan, ketika kesunyian, diri ini akan bertandang ke rumah pelajar remaja yang terletak hanya sepelaung dari bilik sewa sendiri. Selalunya pada lewat petang sekembali dari pejabat di universiti. Kediaman itu jugalah menjadi tempat diri ini bersantai, bercerita, bergelak ketawa senda-loka, berkongsi suka duka, memasak-masak dan berbincang. Malah perkara yang selalunya dilakukan seorang ibu dan anak-anak gadisnya. Secara kebetulan, A juga adalah anak gadis salah seorang pelajar lelaki yang sama-sama menuntut pada peringkat A-level bersama-sama saya di Chesterfield College, kira-kira 30 tahun yang lampau. Alangkah sempitnya dunia ini! Dan betapa tuanya terasa diri ini…

Sedang jari-jari ini menyelak lembaran buku kecil itu, sesuatu terus terlintas di kepala. Cuba cari nombor **, ******y Avenue, Manchester M**. Suatu alamat rumah yang melekat dalam ingatan selama bertahun-tahun...

Keesokan harinya, kaki ini terus menjijak tangga bas bernombor ** menuju ke suatu tempat, kemudian melompat turun di ****nely Centre. Seorang remaja lelaki berbangsa Inggeris berbasikal laju telah sempat ditahan.

“Benarkah ini arah ke ******y Avenue?” kata saya, mengajukan soalan.

“Ya! Terus sahaja ikut arah itu!” lalu dia menyambung kayuhnya dengan laju.

Kaki ini melangkah kira-kira 2 kilometer lagi jauh ke hadapan.

Sebaik tiba di destinasi yang dituju, mata saya meliar ke sana ke mari. Sepertinya tiada sesiapa di rumah bernombor ** itu. Seorang wanita Inggeris sedang asyik memotong rumput di laman rumahnya. Lalu saya merapatinya kerana mahu bertanya.

“Maafkan saya..adakah rumah bernombor ** itu masih dihuni oleh keluarga G?”

“Ya! Masih lagi. Tetapi seperti tiada sesiapa di rumah. Keluar sebentar agaknya!” kata wanita itu memberhentikan mesin rumputnya buat seketika.

"Adakah TG masih bersama tinggal di situ? Dia adalah teman sekuliah saya semasa di universiti dahulu,” saya menyambung kata.

“Oh! Namanya sudah menjadi Puan TJ sekarang ini! Ya! Dia sudah berkahwin, bertugas sebagai guru dan berpindah ke suatu tempat arah ke selatan sedikit,” katanya tersenyum simpul.

“Terima kasih banyak-banyak! Puan sungguh baik hati!” kata saya membalas senyumannya.

“Tidak mengapa! Selamat jalan!” kata wanita inggeris itu, meneruskan semula kerjanya.

Tangan mengeluarkan dari dalam beg sandang, sebuah lukisan tangan bercorak batik bermotifkan ikan warna warni, yang dibeli dari Kelantan. Itu beserta sebuah kad kecil yang dicoretkan dengan ayat-ayat kecil pengenalan diri serta nombor telefon bimbit dan emel, ditolak masuk melalui peti surat di celah pintu utama rumah sahabat lama saya itu.

Bermulalah diri ini melangkah pulang melalui taman perumahan Inggeris yang indah dan terusun rapi itu. Hati tertanya-tanya...Adakah dapat diri ini bertemu semula dengannya? Dengan TG, gadis remaja berbangsa Inggeris..Itulah namanya, ketika kami siswi di Sheffield bertahun-tahun yang lalu.

T telah begitu banyak membantu saya. Sayalah satu-satunya pelajar Melayu dalam kelas dan sekuliah dengannya pada tahun itu. Dikaitkannya suami saya sebuah topi yang mampu melindungi seluruh kepala, hidung dan telinganya….Yang kelihatan hanyalah biji matanya apabila dipakai. Kala itu saya hanya menyebut yang suami saya itu tidak dapat menahan dari menanggung kesejukan sehingga tercetusnya serangan sakit kepala yang amat dahsyat seumpama migraine. Dia jugalah yang mengaitkan puteri sulung kami, sepasang baju sejuk beranika warna, manis berseri.

Apabila si kecil kami terlantar di hospital kanak-kanak (Weston Park Children’s Hospital), maka terpaksa pula diri ini tidak hadir kuliah. Di saat-saat itu, T menghulurkan salinan notanya. Masakan diri ini boleh melupakan masa yang kami habiskan sama-sama berbincang dan mentelaah di bilik asramanya tatkala peperiksaan hampir menyusul. Diri ini tidak mungkin berjaya dan berada ke tahap ini jika tidak kerana bantuan daripadanya yang bernama T G itu. Saya sungguh bersyukur kerana mendapat kawan seperti dirinya.

Pada hujung minggu itu juga, saya menerima jawapan. T telah berkahwin juga akhirnya dengan Mark (bukan nama sebenar). Saya masih ingat lelaki yang baik hati itu ketika kami masih menuntut dahulu lagi. Dia telah melamar T semasa dalam penerbangan menyeberangi Lautan Atlantik menuju ke benua Amerika. Sungguh romantik sekali! Ibu T telah menelefonnya memberitahu yang ada seseorang kawan lamanya telah cuba menghubungi. T kemudiannya mengirim emel menyatakan betapa dia sangat ingin kami bertemu semula. Ya! Dia yang kini menjadi pendidik di sebuah sekolah di Shrewsbury, sebuah bandar peninggalan sejarah dahulu kala di mukim Shropshire dan dia sudahpun mempunyai seorang anak gadis berusia 17 tahun. Mereka akan pulang bercuti sempena cuti sekolah ke rumah ibunya yang saya lawati namun tidak berpenghuni awal minggu itu. T mengajak minum petang di rumah ibunya...

Bukan kepalang gembiranya hati ini! Betapa terujanya! Setelah 26 tahun, akhirnya dapat bertemu semula...Sepanjang hari-hari yang berlalu, jari-jari asyik mengira setiap detik sehingga ke hari pertemuan kami...

(bersambung...)

3 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum, salam ziarah & salam kenal...

Umi Kalthum Ngah said...

Waalaikumussalam Puan Myself.

Terima kasih kerana sudi ke sini.

Siapa nama sebenarnya?

Sekiranya tidak keberatan, bolehkah saya tahu?

Anonymous said...

Salam Pn NeenaUmi...

Nama Sharifah, panggil akak je.. terima kasih sudi singgah ke blog akak...

Blog Neena sangat menarik & sgt profesional..