Saturday, September 20, 2008

Makmurnya Masjid di Edinburgh…











































“Awak dari mana?” bertanya seorang muslimah bertudung litup, sepertinya dari salah sebuah negara di benua Afrika. Di tangannya sebungkus makanan yang dibekalkan masjid. Di sebelahnya seorang kanak-kanak perempuan dalam lingkungan enam tahun, juga bertudung rapi sekali.

“Dari Malaysia. Awak?” kata saya pula, sama-sama mencari tempat bagi menikmati juadah berbuka puasa. Waktu itu kami baru selesai maghrib bersama jamaah masjid yang lain.

“Saya dari negara Sudan. Sudah beberapa tahun di sini, menghabiskan pengajian Ph.D saya!” kata muslimah itu.

“Begitukah? Bersama keluarga?” kata saya, mula menjamah makanan.

“Ya! Ini Aisyah, satu-satunya anak perempuan kami. Suami juga sedang belajar,” katanya mengalihkan pandangan penuh kasih sayang kepada wajah comel yang duduk berdekatan kami. Wajah itu tersenyum. Manis sekali...

Selama dua malam, saya, suami serta anak bongsu kami berada di Edinburgh, kota purba di jauh nun di bahagian utara, iaitu di Scotland. Kebetulan, ketika itu Ramadhan (1428). Suami berada di sisi dua minggu terakhir sebelum saya menamatkan cuti sabatikal saya. Sengaja kami mencari tempat
yang sangat sederhana kerana mahu menjimat belanja, hanya perlu berjalan kaki jika mahu ke Edinburgh Castle. Bilik seakan asrama, bilik air di luar koridor. Namun segalanya bersih. Itu yang lebih utama. Musim itu, tidak ramai pengunjung. Hanya kami tiga beranak di aras bangunan itu. Jadinya, bilik air itu hak mutlak kami. Bagus sekali!

Selama dua malam itu juga, kami berbuka di Masjid Al Malik Fahd, the Central Mosque
, masjid yang begitu makmur. Betapa tidak? Setiap kali waktu solat, jamaah datang berduyun-duyun, dari segenap pelusuk, dan berbilang bangsa. Makanan diberi secara percuma sempena Ramadhan.

Di luar waktu Ramadhan, masjid ini juga menjalankan perniagaan restoran yang diberi nama Kitchen Mosque , sangat popular di kalangan penduduk setempat, termasuk yang bukan beragama Islam. Harga makanannya yang murah dan rasanya pula lazat. Tidak hairan mengapa begitu ramai yang datang berkunjung saban hari. Kutipan hasil perniagaan ini dapat menampung segala aktiviti di Pusat Islam yang terletak di sebelah masjid dan juga menguruskan jamaah waktu berbuka dan solat tarawikh di bulan puasa. Saya pernah menonton sebuah dokumentari di saluran Asia Food Channel (Astro 703-AFC) - "The Woman Who Ate Scotland" memberi liputan mengenai restoran ini baru-baru ini. Hos penggambaran itu yang bernama Nell Nelson, telah belajar bagaimana mengucapkan bismillah dalam Bahasa Arab sebelum dia mula menyinsing tangan membantu dalam memasak hidangan di dapur restoran itu.

Waktu siang kami dihabiskan bersiar-siar di sekitar kota, termasuk Edinburgh Castle
. Di The Royal Botanic Gardens, kami sempat meneliti pelbagai jenis cili. Setiap satu berbeda kepedasannya dan ditandai nombor pada paras kepedasan seperti jangkasuhu yang lazim kita gunakan itu…Tidak dapat dibayangkan sekiranya seseorang sanggup merasa jenis yang bertanda aras paling tinggi. Sudah tentu melompat sakan, mungkin ke siling, sekiranya terkena lidah!

Itulah secebis kenangan Ramadhan pada tahun sudah…..

1 comment:

Umi Kalthum Ngah said...

Waalaikumussalam,

Ijad,

Eid Mubarak kembali!