Monday, September 1, 2008

Hidup yang lebih bermakna...

Beberapa bulan yang lalu, saya ke sebuah kedai elektronik, mencari sesuatu.

Telinga ini tiba-tiba sahaja dapat menangkap suara yang seolah-olah dikenali, memberi salam.

Lalu saya memusingkan diri ke arah lontaran suara itu itu bagi menjawab salamnya dan alangkah terperanjatnya diri ini!

“Tidak sangka bersua Puan di sini!” katanya, tersenyum lebar.


”Ya! Apa awak buat di sini?” kata saya.

“Saya baru sahaja dipindahkan ke sekolah berdekatan!” katanya.

“Bagaimana? Seronok mengajar?”

“Belum pernah sebahagia ini!” katanya, senyumannya dari telinga ke telinga.

“Bagus! Dan isteri?”

“Dia akan menyusul nanti. Sekolah baru ini? Sangat istimewa! Jauh dalam ceruk kampung. Pelajar-pelajarnya, terutamanya yang lelaki, walaupun sangat nakal namun mencuit hati saya! Saya gembira sekali!”

“Bagus! Kirimkan salam saya kepada isteri, ya?” kata saya.

“Insya Allah! Saya perlu ke sekolah sekarang. Ada kegiatan di luar. Di padang. Anak-anak murid saya sedang menunggu,” katanya seraya mengalihkan pandangannya ke arah tuan punya kedai, dia menyambung kata-kata, “Pastikan awak berikan harga istimewa kepada Cik Puan ini, ya? Jika awak mahu tahu, Cik Puan ini guru saya!”

Dengan kata-katanya itu dan ucapan salam, diapun melangkah pergi.

“Awak kenal dengannya?” saya bertanya.

“Ya! Masakan tidak? Kami sama-sama membesar di tempat ini!” kata tuan punya kedai, menyeringai.

Dan barang yang saya cari itu, harganya tidak mengecewakan hati saya sama sekali!

Dalam suasana tuntutan kehidupan yang mementingkan kebendaan, bekas pelajar saya ini telah mengembalikan pengharapan saya. Masih ada lagi manusia yang sanggup berkorban. Yang mahukan nilai hidup yang lebih bermakna…Allah yang lebih mengetahui…

Moga Allah memberkati kita semua dan menerima segala amal dan ibadah kita terutamanya dalam bulan Ramadhan yang penuh barokah dan rahmah ini..Amin…

No comments: