Tuesday, December 23, 2008

Di celahan bukit pasir….









“Jadi! Awak akan turut serta? Menerjah bukit pasir?” bertanya lelaki muda yang sedang duduk bersebelahan si pemandu berbangsa Pakistan.

“Menerjah pasir? Apa itu?” lantas saya bersuara, kehairanan.

“Masakan awak tidak tahu? Berkelana di atas padang pasir,” katanya lagi, melontar pandangan sejenak ke arah suami saya yang duduk betul-betul di belakangnya.

Tatkala itu, kenderaan pacuan empat roda yang kami naiki sedang berhenti di kawasan perkhemahan di tengah padang pasir. Keempat-empat tayar enjin telah dibuangkan sedikit anginnya beberapa kilometer sebelum jalan masuk. Suhu sejuk, 18 darjah Selsius, menikam rusuk.

“Apa-apa sahajalah!” kata saya, masih tidak dapat membaca suasana. Sambil itu, saya turut memandang ke arah suami yang sedang sibuk membetulkan kamkordernya.

“Isteri serta anak-anak saya tidak mahu ikut! Sebab itu, mereka turun sahaja di sini. Tetapi, pada pandangan saya, awak mesti mencuba. Jika tidak, rugi!” katanya lagi.

“Ok!” kata saya, melentukkan kepala dan memandang ke arah luar kaca tingkap. Sayup mata memandang, pohon renek bertaburan, atas alunan pasir keperangan.

Si pemandu tiba-tiba meniup jari-jarinya dan kemudian tersenyum lebar.

Di saat itu, bermulalah satu pengalaman…

Roda kenderaan berkuasa tinggi itu mula memacu, mengalunkan badannya di bukit bukau perpasiran. Perut ini mula terasa mual. Hanya seketika, kerana kereta sudah mula membelok ke jalan besar menuju entah ke mana.

Hati kembali cuak apabila kereta tiba-tiba berhenti di tepian berpagar separuh, di tepian tanah lapang berpasir. Nun di sana, gurun berombak terbentang dan mengufuk, saujana luas mata memandang.

“Beg plastik ada di tepi tempat duduk. Tali keledar siap dipasang? Bersedia semua? Jom!” kata si pemandu, dengan gaya memandu Formula One.

Bersafari di padang pasir itu….detik hanya baru bermula.

Bunyi enjin mengaum. Tiba-tiba, hati ini teringatkan sesuatu. Lirikan sebuah senyuman dan cahaya nakal yang terpancar pada anak mata di wajah Lil (junior saya ketika di TKC, isteri kepada PP kawan satu sekolah suamiku semasa di STAR, Ipoh, yang telah sudi mempelawa kami menghabiskan masa seketika di kediaman indah mereka).

Lil yang menghantar kami di pintu rumahnya, tatkala kereta pacuan empat roda itu datang menjemput kami. Ketika kaki menjijaki Toyota Landcruiser itu, sedikitpun tidak saya menjangka, bentuk pengalaman yang bakal kami lalui nanti.

“Moga awak berseronok!” kata Lil dalam nada suara menyembunyikan seribu rahsia.

Episod sebenar sudah bermula…

Pada saat-saat awal, hati agak girang, bibir tersenyum dan hilai tawa kecil. Setelah beberapa minit berlalu, semuanya jadi diam dan kaku. Menahan gegaran. Mata berpinar. Perut teralun seirama dengan rentak pusing-pusingan. Kepala semakin berat, jari memegang erat, tali pinggang keselamatan yang tersemat, apabila semakin kerap menerima hentakan.

Pacuan empat roda terus menerus mengancam bunyi raungannya, mendaki curam bukit pasir, kemudian meluncur turun dengan laju, membeluk ke kanan dan ke kiri, meliuk lentuk di persisiran cerun, kadangkala terjunam sipi-sipi, menempiaskan curahan pasir deras ke cermin kereta. Jantung berdegup kencang, sekencang tayar kenderaan yang berputar…

“Awak ok? Tangan awak! Sudah seperti ais!” kata teman tercinta, jarinya mengenggam erat tangan ini.

Apa lagi yang mampu diri ini katakan? Selain daripada mengangguk lesu. Mata kuyu. Perjalanan seperti tidak bertepian. Hati melonjak seolah menjerit, “Bilakah mahu tamat?”

Pada saat-saat akhir, episod selama setengah jam itu, saya sudah mula sendawa tanpa henti. Mencuba sedaya upaya mengawal keadaan dan digagahi juga. Sesuatu sedang perlahan-lahan merangkak naik ke kerongkong. Jari-jari sudah mula meramas plastik biru di celahan tempat duduk hadapan.

Tiba-tiba, “Baik! Kita berhenti dahulu di sini. Lihat matahari terbenam. Awak boleh turun, ambil gambar,” kata si pemandu.

Nafas ditarik lega. Namun kepala sudah tersangat berat dan cuba menahan diri dari terhuyung hayang tatkala menjijakkan kaki ke tanah berpasir.

“Sungguh dahsyat! Saya sudah tidak dapat menahan diri daripada meloya tadi!” kata lelaki di sebelah pemandu.

“Begitu juga saya!” saya pula berkata, mengimbangi badan di puncak bukit kecil.

Matahari mula membenamkan wajahnya. Bebola oren yang sinarnya bergemerlapan. Subhanallah!

Dengan bantuan lelaki itu, kami bergambar berlatarbelakangkannya. Cahaya indah itu…Kami berdua…Saya dan teman tercinta…Saat yang amat manis…

Kemudian, enjin menderu semula ke kawasan perkhemahan. Perut terasa mual semula ketika kereta mengharungi laluan balik. Di gagahi juga dan dicekalkan hati…

Sesampai di tempat perkhemahan, hati terasa sedikit lega, setelah dipelawa minum secawan kecil teh herba.

“Sapu ini. Di tepi dahi dan hidung,” kata suami, menghulurkan minyak cak kapak.

“Dari mana abang mendapatkannya?” kata saya, kehairanan.

“Di gerai sana! 5 dirham,” katanya tersenyum. Sayapun turut tersenyum.

Hidangan makan malam, di bawah sinaran lampu samar-samar, langit cerah tanpa awan dan bintang-bintang yang bergemerlapan, di tengah padang pasir, suhu sejuk mencengkam. Sungguh indah...betapa romantiknya suasana…

Terima kasih PP dan Lil! Budi baik dan kesudian melapangkan masa, menerima kedatangan kami akan sentiasa tersemat di hati dan dikenang sepanjang hayat...

Moga Allah sentiasa merahmati dan memberkati sahabat kami ini sekeluarga...Amin Ya Rabbul Alamin..

3 comments:

Ummi365 said...

Salam neena ummi,

dah sampai pun kesana kan? I went thru the same celahan bukit pasir.. lagi kita jerit lagi dia laju..

lega bila dah sampai di khemahkan.

cuma rezeki tak menyebelahi kami, tak sempat bertemu PP walaupun setiap hari melalui jalan depan rumahnya.

Umi Kalthum Ngah said...

Waalaikumussalam Ummi365,

Memang kecut perut dibuatnya! Tetapi, apabila difikir semula, tidak cuba maka tidak akan tahu...

Tidak mengapa...Insya Allah, satu hari nanti,jumpalah dengan keluarga PP di sana...

Unknown said...

salaam....umi,

the pleasure was ours, all the way!
maaf juga di pohon jika ada kekurangan layanan kami.
happy to know u had a wonderful and memorable time under the sky of the dubai desert.

pls come again....and next time pls budget a longer vacation.

Pp . SALAM SAYA for Suami tercinta itu.