Wednesday, April 1, 2009

Melestarikan alam semula jadi (1)…

“Sungguh cantik bukan?” kata wanita Inggeris yang duduk di sebelah saya.

Saya tersentak dari lamunan lantas berkata, “Ya! Sungguh menawan. Peak District ini tidak pernah berubah,” mata saya melirik ke arah wanita berusia kira-kira lewat tiga puluhan itu.

“Awak pernah datang ke sini?” kata wanita itu dengan penuh minat.

“Ya! Saya belajar di sini kira-kira 30 tahun yang lampau. Baru ini, dapat ke sini semula.”

“Awak sungguh bertuah!” kata wanita itu.

Ketika itu, kami berdua dalam perjalanan dari Manchester ke Sheffield. Trek kereta api di antara kotaraya itu perlu dibaiki. Oleh itu, penumpang yang mahu membuat perjalanan dari Manchester ke arah selatan perlu menaiki koc dari situ. Kemudian membuat pertukaran dengan menaiki kereta api tatkala sampai di Sheffield. Dalam perjalanan dengan koc itu, kami melintasi kawasan peranginan dan pergunungan yang dikenali sebagai Peak District. Dan saya tenggelam dalam keindahan alam, fauna dan flora.

“Awak pelancong?” bertanya wanita itu lagi kepada saya.

“Tidak! Saya bercuti sambil bekerja,” kata saya. Melihatkan dahinya yang tiba-tiba sahaja berkerut, saya terus tertawa dan berkata, “Saya bercuti dari tugas di negara asal, tetapi perlu melakukan kerja penyelidikan di negara awak ini. Awak?”

“Begitu rupanya! Saya mahu pulang ke rumah. Sebetulnya, saya menghadiri konvensyen penganut agama Kristian namun saya mendapat panggilan mengatakan ibu saya tiba-tiba sakit. Jadi, saya terus mahu pulang,” kata wanita itu.

“Ke mana itu?”

“Ke Scarborough.”

“Oh! Itu seperti nama tajuk sebuah lagu yang pernah saya dengar semasa saya kecil-kecil dahulu,” kata saya berjenaka.

“Ya! Scarborough Fair!” kata wanita Inggeris itu sambil tertawa, memusing-musingkan kepalanya, menyebabkan rambutnya seperti dipukul ombak ke kiri dan ke kanan.

Parsley, sage, rosemary and thyme. Simon dan Garfunkel, bukan?” kata saya tersenyum lebar.

“Awak patut ke sana!” katanya pada saya.

“Jika saya ada kesempatan, saya akan cuba.”

“Ada satu lagi tempat yang awak harus pergi,” kata wanita itu bersungguh-sungguh.

“Apa itu?”

“Lake District. Tempatnya sangat menarik. Terpelihara dan masih asli. Sepertimana seratus tahun yang lampau.”

“Ya! Saya juga pernah ke sana . Tetapi belum sempat lagi kali ini.”

“Awak mahu tahu siapa yang memainkan peranan besar dalam proses pemuliharaan kawasan itu?” kata wanita itu, memusingkan badannya pada tempat duduk, seolah-olah mahu bercerita secara berdepan dengan saya.

“Tidak pasti pula. Tetapi sudah tentulah saya mahu tahu!” kata saya menunjukkan minat.

“Seorang penulis wanita. Penulis buku kanak-kanak. Begini ceritanya….”
(Bersambung...)

No comments: