Sunday, June 6, 2010

Lanun Laut Mediterranean


Peristiwa berdarah rampasan kuasa Mavi Marmara oleh komandao Israel laksana Lanun Caribbean (atau lebih tepat dipanggil Lanun Laut Meditterranean) telah membuktikan segalanya. Mereka tidak mampu berselindung lagi. Atau adakah masih ada harapan bagi mereka menyorok di belakang kaki seluar (ataupun lebih tepat dikatakan kaki ‘skirt’) kerajaan yang kini diterajui Obama? Memang dasar pengecut!

Malah, Datuk Bandar Richmond California; Gayle McLaughlin (seorang wanita!) telah dengan lantangnya menyatakan pendiriannya – walaupun skirt mungkin adalah di antara pakaian kebiasaannya. Tahniah dan Syabas di atas keberanian kenyataannya itu! (Baca di sini)

Apakah perasaan kita tatkala membaca hasil autopsi kesemua 9 yang terbunuh (gugur syahid) yang dikeluarkan kerajaan Turki? (laporan penuh di sini)

1.Cengiz Alquyz, 42: Empat kesan tembak: belakang kepala, sebelah kanan muka, belakang, kaki kiri,
2.Ibrahim Bilgen, 60: Empat kesan tembak: dada kanan, belakang, pinggul kanan, pelipis kanan,
3.Cegdet Kiliclar, 38: Satu kesan tembak: tengah dahi,
4.Furkan Dogan, 19: Lima kesan tembak: hidung, belakang kepala, kaki kanan, pergelangan kaki kiri,
5.Sahri Yaldiz: Empat kesan tembak: dada kiri,kaki kiri, kaki kanan sebanyak 2 kali,
6.Aliheyder Bengi, 39: Enam kesan tembak: dada kiri, tenah perut, lengan kanan, kaki kanan, tangan kiri dua kali,
7.Cetin Topcuoglu, 54: Tiga kesan tembak: belakang kepala, bahagian tepi, bahagian kanan perut,
8.Cengiz Songur, 47: Satu kesan tembak: hadapan leher ,
9.Necdet Yildirim, 32: Dua kesan tembak : Bahu kanan, Belakang sebelah kiri.

Ternyata, semua ini membuktikan betapa durjananya pasukan komando Israel semasa mencerobohi Mavi Marmara. Sedangkan mereka yang di atas kapal adalah orang awam belaka, tidak bersenjata. Ini tidak sedikitpun menghairankan. “Apabila tiba masa bagi membunuh, mereka memang mahir sebagai pembunuh,” kata Perdana Menteri Turki Tayyip Erdogan semasa dia bertikam lidah dan bertindak keluar dari pentas di Davos Februari 2009. Tatkala itu, beliau membidas pemudahcara (Ignatius) kerana memberi masa selama 25 minit kepada P.M. Israel ketika itu Shimon Peres walhal dirinya dihadkan hanya 12 minit sahaja. Beliau juga bersumpah tidak akan menjijakkan kaki ke Davos lagi…

Erdogan juga mengingatkan lagi akan perkara ini beberapa hari yang lalu…iaitu Kitab Suci Yahudi telah meletakkan Perintah ke Enam mereka sebagai “Kamu tidak boleh membunuh!”

Namun ini, sudah tentunya tidak diendahkan langsung oleh pihak regim Zionis.

Tindakan sekatan Isreal ke atas Gaza adalah tidak sah dan sepatutnya dihentikan. Ini telah dinyatakan dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh Pesuruhjaya Tinggi bagi Hak Asasi Manusia UN Navi Pillay yang juga mendesak supaya siasatan menyeluruh dijalankan ke atas rampasan ganas Israel ke atas kapal bantuan kemanusiaan itu.

Ingin sekali saya nyatakan – pihak berkuasa US yang kononnya menggelar diri mereka Polis Dunia itu tidak ubah seperti tikus, hanya menunggu arahan selanjutnya daripada penguasa mereka yang sebenar (siapa lagi sekiranya bukan Regim Zionis?) umpama boneka yang mulutnya terkedu, tidak mempunyai tulang belakang dan dayus...

Semoga mata dunia akan terbuka lebih luas….dan bumi serta rakyat Palestin akan kembali bebas selepas ini….Amin

PS. Syukur Alhamdulillah di atas kembalinya sahabat-sahabat Mavi Marmara ke tanah air masing=-masing (yang dalam Rachel Corrie belum dapat dipastikan lagi)..namun nasib rakyat Palestin masih belum tentu lagi...