Tuesday, June 1, 2010

Wajah Sebenar Israel




Oleh Ahdaf Soueif

Artikel ini diterjemahkan secara bebas dari sumber asal (di sini).


Kali ini terbukti sudah. Sepasukan kapal misi keamanan - diserang di perairan antarabangsa. Komando bersenjata bertindak menceroboh masuk ke atas kapal yang hanya membawa bekalan bagi penduduk awam yang terhimpit dan dalam kesusahan. Lebih daripada 10 aktivis dikatakan telah terkorban. Buat kesekian kalinya – kali ini pasti tidak dapat terlepas begitu sahaja. Desak! Akan pertanggungjawaban.

Bilangan yang gugur itu telah menyertai Rachel Corrie, Tom Hurndall, James Miller dan Brian Avery dalam menyerahkan nyawa mereka demi rakyat Palestin. Tidak ada seorangpun daripada tenaga muda ini (lelaki baikpun wanita) yang pergi disebabkan semata-mata menyerah diri untuk dikuburkan mahupun menerima maut sebagai titik akhir bagi usaha mereka. Bahkan setiap daripada mereka merasakan diri mereka akan selamat; dan sudah tentunya ada suatu sempadan - sama ada sempadan undang-undang, ataupun sempadan undang-undang peradaban – yang pastinya Israel tidak berani melampaui batas. Ternyata – sangkaan mereka meleset - mereka tersalah anggap. Dan dalam membuktikan mereka telah tersalah anggap itu, Israel telah dengan sendirinya menelanjangi diri mereka sendiri di mata dunia, buat kesekian kalinya.

Wajah hodoh Israel – siapakah yang tidak mengenali mereka? Tanyalah pada penduduk Palestian. Mereka melihat wajah hodoh para pembunuh Israel ini bahkan setiap hari – pada muka-muka askar remaja yang menembak secara membabi buta sambil mulut mereka bersuka ria mengunyah gula-gula gam di kawasan jajahan penduduk Palestin, pada wajah pendatang terkutuk yang menceroboh masuk menduduki kawasan Palestin secara haram dan menembak mati anak-anak Palestin yang tidak berdosa secara sesuka hati, pada muka para tentera yang menghalakan senjata gas tepat mengenai kepala penduduk Palestin yang berdemonstrasi menuntut keadilan secara aman. Dunia telah dapat melihat wajah pembunuh ini pada bulan Januari tahun lalu ketika Israel secara besar-besaran mengerahkan segala kekuatan pertahanan udara mereka ke atas Gaza – pertama kali dalam sejarah peperangan moden, melibatkan penduduk awam yang terbelenggu dan dalam keadaan terkepung seolah-olah menyerah tubuh mereka sewenang-wenangnya sebagai sasaran bom dan ledakan. Pada kali ini, kebaculan Israel melampaui batas, melakukan kekejaman di perairan antarabangsa, membunuh begitu ramai mangsa yang tidak mampu melawan.

Oleh itu, usah berbicara mengenai usaha kempen berlipat ganda bagi menarik jutaan orang ramai– perbuatan dan tindakan mereka kali ini lebih kuat pukulan gendangnya daripada sebarang perkataan mahupun ungkapan. Mesej yang disampaikan oleh Israel secara tidak langsung dalam hal ini, menghalalkan pembunuhan para aktivis keamanan secara kejam dan zalim, adalah langsung tidak berperikemanusiaan. Tidak perlu lagi merujuk kepada kata-kata Mark Regev mahupun sebarang jurucakap Israel yang lain. Tidak perlu lagi mendengar manisnya kata-kata kerajaan Israel dalam hal ini; hanya ini sahaja tautan di antara kata-kata Israel dan tindak tanduk Israel. Iaitu semata-matanya adalah ini: Israel mengaburi mata dunia dengan perkataan-perkataan seperti umpan dan yang sepertinya bagi menutup segala perbuatan terkutuk mereka. Mereka telah mengulangi perkara yang sama selama 62 tahun. Para aktivis ini – adalah rakyat dari pelbagai negara, yang kini sudah gugur, telah merakamkan sesuatu – mereka di luar sana, sekiranya masih tidak dapat melihat akan kekejaman ini, sesungguhnya telah buta hatinya.

Kerajaan barat amat gemar mengangkat Israel sebagai ‘satu-satunya kuasa demokrasi di Timur Tengah”. Jadi adakah kita boleh menganggap yang rakyat Israel berada di belakang kerajaan mereka? Yang mereka itu menyokong dan memperakukan segala tindakan pembunuhan ini? Sebulan yang lalu, saya berada di al_Quds University di Abu Dis. Tersergam Tembok Israel di penghujung kampus. Pada tembok itu, tertulis dalam huruf melangit berwarna biru, sebuah tulisan dari pelajar Palestin: “Wahai Saudara Israelku: Ini bukan jawapannya.”

Beberapa hari yang lalu, beberapa aktivis muda belia berbangsa Yahudi memberitahu saya akan sesuatu. Pada mereka, satu-satunya harapan penggantungan negara mereka adalah bersandarkan kekuatan masyarakat antarabangsa. Menurut mereka, Israel sedang berada di ambang kemusnahan kendiri yang akan membinasakan seluruh jajahan itu. Kata mereka, tiada siapa dapat menghalang proses itu, sehingga negara itu akan terpaksa membayar harga yang mahal di atas tindak tanduknya. Iaitu harga moral dan sekatan ekonomi yang dikenakan oleh masyarakat dunia.

Kemarahan dan kesedihan yang memuncak dalam diri saya ini begitu besar sehinggakan saya terpaksa mengambil nafas yang panjang dari masa ke semasa bagi meringankan sesak di dada. Tidak mengapa. Apa yang penting adalah berjuta manusia di sekeliling dunia sedang mengalami perasaan yang sama. Seluruh mata sedang tertumpu. Semua dapat melihat dan memahami apa yang sedang berlaku. Ramai daripada kita yang merasakan Palestin bakal menuju ke arah apa yang telah dialami oleh Afrika Selatan. Kejadian terkini ini akan memberi lonjakan paling kuat ke arah itu. Bahkan, yakin yang ia akan berlaku..

Sumbangan akan saya pasti, berterusan mencurah masuk – bilangan kapal-kapal misi keamanan yang lain sedang menunggu giliran di pelabuhan. Lebih ramai lagi akan termakan dengan tindakan boikot barangan Israel. Lebih ramai badan-badan awam yang akan bertegas mahu memberhentikan pelaburan dari syarikat yang berurusan atau ada kena mengena dengan Israel. Masanya sudah tiba bagi kerajaan yang mewakili kita untuk berhenti melayani segala tipu daya dan alasan pihak Israel. Harga yang perlu dibayar oleh tindakan Israel pada ketika ini adalah melayakkan dirinya untuk dikenakan isu sekatan – satu tindakan yang tepat dan tiada kompromi.

Artikel ini muncul di akhbar UK – The Guardian bertarikh 31 Mei 2010 (di sini).

PS. Mari kita doakan dan lakukan solat hajat bagi kesejahteraan semua sahabat-sahabat aktivis yang telah ditawan di atas kapal Mavi Marmara, 12 di antaranya adalah warga Malaysia, 2 daripadanya adalah sahabat dan kenalan rapat kami sendiri - Dr. Selamat Aliman (JIM) dan Ustaz Hasanuddin Mohd. Yunus (Aqsa Syarif). Sehingga entri ini ditulis, nasib mereka yang berada di atas kapal yang terlibat dalam misi “Talian Hayat Untuk Gaza” (Life Line 4 Gaza - LL4G) masih belum diketahui. Sumber menyatakan beberapa orang sudah gugur syahid. Subhanallah! Allahu Akbar.

2 comments:

Ustaz Sapidin Amran said...

Salam. Jom ke sini untuk melihat wajah IBLIS BERTOPENGKAN MANUSIA.

http://sesuci-hijrah.blogspot.com

UMIE said...

Salam..
Doa untuk semua mereka, baik pada aktivis mahupun rakyat palestin yang begitu dahagakan keamanan...