Tuesday, March 4, 2014

Bersyukur kami kepada Mu, Allah….

Hujan turun malam semalam…Benar! 

Alhamdulillah…Kami bersyukur kepada Mu, Allah…

Untuk beberapa jam, titik-titik hujan itu turun…berderap lebat… kuat.  

Kami berdua sungguh gembira..terus meluru keluar.  Mahu merasa bingkisan dari Yang Maha Agung berjurai di atas kepala, walaupun jam menunjukkan lagi lima belas minit ke tengah malam. Sekiranya ada jiran yang memerhati, pasti ada yang menyangka kami sudah tidak siuman. Pedulikan…


Indah suasana tidak terkata….Tanaman menghijau kami yang sudah lama tidak bermaya disebabkan cuasa panas beberapa minggu sebelum ini, tiba-tiba sahaja seperti kembali bernyawa. Meliuk lentuk dibuai deruan angin, di bawah curahan jernih yang menyegarkan itu. Seolah-olah sedang bersuka ria…menyanyi dan menari, memuji-muji Yang Maha Pemberi Rahmat serta Rezeki…






Pagi tadi, kami berdua bersarapan di laman…meneguk udara bersih (yang beberapa lama sebelum itu telah ternoda oleh jerebu).



Minggu sudah, kami cuba bermain badminton (bukan disebabkan seseorang itu sehingga menjadi isu, ya? J) tetapi sebab mahu melembutkan sendi-sendi dan juga mengeluarkan peluh. Namun hanya untuk beberapa minit. Udara panas dan cuaca terik menyebabkan kami meluru mencari teduhan. Sekurang-kurangnya, kami masih dapat menikmati sarapan di laman.




Kami berpindah masuk ke kediaman baru ini lebih kurang setahun yang lalu. Semenjak itu, begitu banyak saat-saat damai dan ketenangan yang telah dapat kami kecapi.  





Bercakap tentang wabak Demam Denggi yang sedang marak di seluruh negara…Pagi tadi juga sempat saya membuat keratan pokok bunga biru halus berdaun wangi yang saya beli dari kebun bunga di Sungai Buluh tidak lama dahulu. Wanita penjual bunga itu kata, pokok itu berasal dari negara Cina dan suka kepada sinaran matahari. Katanya lagi, “Pokok ini penghalau nyamuk secara natural, tahu?”



Saya mempercayainya. Sebab jarang sekali nyamuk hadir di kawasan rumah kami ini. Keratan-keratan itu, saya bawa ke pejabat bagi diberikan kepada sahabat dan rakan sekerja. Senang tumbuh…hanya perlu cucuk batangnya ke tanah dan selang beberapa minggu akan keluar pucuk…Insya Allah…pokoknya juga menambah warna pada laman…indah sekali…



Sekali lagi…Bersyukur kami kepada Mu, Ya Allah…untuk segala-galanya…


1 comment:

Al-Manar said...

I was equally excited a few evenings ago, at about two thirty when I was awakened by the sound of rain. Outside our bedroom, in pitch darkness I could not see the sea but it was rain, all right, no doubt about it. I woke Makcik and celebrated with a cup of coffee each!

Now I understand why you disappeared from your blog for the whole of last year; getting into the new house!!

I remember leaving a mressage under your last posting but it is not there! Blame the new house, I thought. And now, it is just by chance I noticed your website in my dormant list of bloggers I must visit. A second posting has been here ten days. Hope this comment will not get lost again. It must be the numbers vs. old man's eyesight!