Thursday, May 22, 2008

Puisi daripada sahabat lama....

















Beberapa minggu yang lalu, diri ini didatangi secebis puisi. Dikirim oleh seorang sahabat. Sahabat yang memang lama...

Kami bertemu semasa hadir ke program orientasi bagi para pelajar yang bakal ke luar negara pada tahun 1976, di Sekolah Alamshah yang ketika itu masih bertempat di Cheras. Kami terus berhubungan sejak detik itu. Sahabat saya itu menjalani program A-levelsnya di Southampton manakala saya, di Chesterfield, Derbyshire. Kami bersama semula di Sheffield dari tahun 1978 sehingga 1981.

Masing-masing mendirikan rumahtangga pada tahun 1979 sebaik selesai tahun pertama pengajian. Suami kami juga adalah pelajar di Fakulti Kejuruteraan, Mappin Street, University of Sheffield. Semasa itu, kami sememangnya ahli aktif dalam persatuan terutamanya Sheffield Islamic Students’ Society. Suami kami masing-masingnya terlibat dalam pembelian bangunan yang kemudian dijadikan Islamic Centre di nombor 10, Severn Road. Pusat ini masih beroperasi semasa saya melawatinya seorang diri pada suatu hujung minggu cuti sabatikal bulan Februari 2007 yang lalu (gambar-gambar ini telah saya rakamkan semasa itu...ketika berjalan-jalan dan berasa nostalgia menusuk kalbu...)

Kami berdua menjadi ibu pada tahun 1980, saya bulan Ogos manakala sahabat saya itu pada bulan Oktober. Sudah tentunya kami tidak menang tangan disebabkan begitu banyak tanggungjawab, namun saya sentiasa terkenang waktu-waktu itu.... antara saat-saat paling bahagia...

Bayangkan perasaan saya ketika menerima puisi ini daripada sahabat lama saya itu...sehingga menitik si air mata...Lalu, mahu saya kongsikan di sini...(dengan izin sahabat lama saya itu...)

Buat teman sejati…


Ketika kita masih remaja
Belajar di Universiti yang sama
Selalu berkongsi cerita dan ilmu bersama
Cerita sedih, gembira mahupun sengsara
Hatta resepi masakan serta pengalaman agama
Kemudian masing-masing dapat anak kurnianNya
Pun berkongsi buku Mothercare dan asuhan pertama...

Kadang-kadang anak meragam dan tidak tidur malam
Sedia maklum tiada pengalaman
Sama-sama kita cari penyelesaian
Apa nak kata, ibubapa berjauhan
Kerna kita jauh di perantauan
Kini dua puluh lapan tahun sudah berlalu
Syukur, kita dikurniakan menantu dan cucu
Pun masih berkongsi ilmu
Tapi kini penulisan kreatif jadi pilihanmu

Kesana kemari ligat berkongsi ilmu
Kadang-kadang terbatuk akibat bercakap selalu
Memang hebat tulisanmu
Sudah dapat hasilkan lima buah buku
Diri ini kagum dengan pendekatanmu
Sejak dulu sangat suka berkongsi selalu

Amat cemburu dan ingin meniru
Tapi tidak terdaya dan tidak mampu
Memadai berdoa agar teman sejati sihat selalu
Agar terus berkongsi ilmu tanpa jemu....

Hasil nukilan

*aw*
Al fakir
Amat kerdil dan kecil.
14 Rabu’ul Akhir 1429

Buat sahabat saya *aw*,

Sekiranya ada terbaca entri ini, maka ketahuilah dikau juga mempunyai bakat yang memang terpendam. Hanya dikau tidak perasan atau belum dicungkil keluar. Oleh itu, sentiasa gilapkan bakat mu itu, ya?

Moga kita akan terus berkasih sayang kerana Allah....(tetapi saya tidak begitu pandai mengungkapkannya dalam bentuk puisi...)

Daripada sahabat lama mu juga .....

~Umi~

1 comment:

zlaa said...

Salam Puan Ummi,

Saya yang masih berada di sini pun berasa sedih jika akan pulang ke tanahair. Tempat di sini syahdu dan cantik sekali. Mungkin disebabkan suasana persekitaran masih dikekalkan.