Thursday, August 14, 2008

"Apa itu, Cikgu?"



















“Apa itu, Cikgu?” spontan sahaja pertanyaan keluar dari sepasang bibir mungil, menangkap telinga ini...

“Yang itu?” kata seorang lelaki berwajah manis dalam usia tiga puluhan, menuding jarinya ke arah binaan tinggi bertembok tebal.

Gelagat kanak-kanak mengelilingi guru dan sikap pendidiknya itu menyebabkan langkah saya terhenti. Saya turut tertarik mendengar penerangan yang diberi lelaki itu. Ketika itu, saya dan keluarga sedang berjalan di tepi sungai Thames, bermula dari The Tower Bridge, menuju ke The Tower of London.

Suasana hilai tawa...anak-anak itu berlari kecil. Larian mereka diperlahankan menjadi langkah teratur secara tiba-tiba apabila lelaki yang sama menegur, “Jalan berpimpin tangan dengan pasangan masing-masing, jangan berlari! Apa anak-anak semuanya sudah lupa pesanan cikgu?”

Wajah-wajah suci itu terhangguk-hangguk dan tersipu-sipu.

“Kita akan masuk ke dalam sekarang. Orang semakin ramai. Oleh itu, dengar kata-kata cikgu ini, tahu?” kata guru lelaki itu, menggeleng-gelengkan kepalanya seraya bercekak pinggang.

Saya tersenyum memanjang dan memerhati keadaan sekeliling.

Di sudut berdekatan pintu keluar pula, sekumpulan kanak-kanak lain sedang duduk menikmati bekalan makanan mereka. Sementara itu, sekumpulan yang lain sedang membongkok di atas rumput, melakar dan mewarna di atas kertas memutih di hadapan mereka.

Begitulah cara anak-anak ini didedahkan dengan matapelajaran sekolah sejak dari kecil lagi. Kemungkinan cara itu akan mencetuskan keinginan dan minat mereka supaya mahu mencari maklumat secara lebih lanjut...bukan dengan cara paksa dan sogokan dalam suasana bilik darjah.

Saya sangat tertarik dengan pendekatan pembelajaran melalui pengalaman yang disusun bagi anak-anak sekolah di negara sebelah barat ini. Dalam perbincangan dengan beberapa ibu ayah dari Malaysia, yang mempunyai anak-anak bersekolah di sini, rata-ratanya mengatakan anak-anak begitu seronok dan teruja mahu ke sekolah.

Saya pernah ke Chester, sebuah kota medieval tidak jauh dari Manchester awal tahun sudah. Saya terserempak dengan sekumpulan kanak-kanak berpakaian serba sedikit seperti kaum Rom, di bawa ke kawasan peninggalan kaum Rom yang baru ditemui kesannya di situ…hanya bermula sekitar tahun 2006. Salah seorang guru (lelaki) sanggup berpakaian penghuni istana Rom, siap dengan mantel tidak berlengan, tergantung dari bahu dan terkancing di leher yang berwarna merah menyala manakala kakinya terdedah pada angin sejuk menggila. Dia turut berlakon sebagai Maharaja Rom tanpa segan silu...Sudah tentunya anak-anak itu (terutamanya yang lelaki) tertawa mengilai-ngilai... Ketika itu adalah bulan Januari, tersangat sejuk sekali. Saya pula berbaju tiga lapis, berjaket tebal dan bersarung tangan.

Saya tabik spring dengan sikap guru yang penuh dedikasi itu! Rupa-rupanya, di negara sebelah barat ini, masih ada kaum lelaki yang berminat mahu mengajar kanak-kanak kecil di peringkat tadika. Mungkinkah ada lagi di antara kaum lelaki yang sanggup menjadi pendidik bagi kanak-kanak (terutamanya bagi kanak-kanak lelaki) di Malaysia?

2 comments:

Iskandar Syah Ismail aka DR Bubbles said...

Puan Umi,

Entri ini mengingatkan saya tentang filem:

1.Dead Poet Society
2.Mr Holland's Opus

Umi Kalthum Ngah said...

Asalamualaikum,

Saudara Iskandar,

Saya pernah menonton cerita "Dead Poet Society", tetapi "Mr. Holland" belum lagi...

Saudara pernah menonton filem "The Emperor's Club"? Itu juga satu filem yang penuh pengajaran bagi pendidik dan anak-anak muridnya...

Teruskan usaha dalam kerja-kerja amal saudara...

Wasalam..