Monday, March 9, 2009

Perkumpulan Penulis....





Bersempena dengan Hari Maulidul Rasul pada hari ini, saya terfikir mahu buat sesuatu yang bermanfaat. Lalu, seminggu yang lalu, saya membuat janji dengan sahabat lama saya Kr yang kemudian membawa Nm menemaninya, meluangkan waktu bersama saya.

Di pertengahan petang, kedua merekapun sampai ke kediaman hujung minggu saya di Ipoh. Tidak sempat menyediakan apa-apa, jadi yang dapat dihidangkan hanyalah Teh Earl Grey beserta cokelat Kisses dari Hershey yang sekian lama tersimpan dalam peti sejuk.

Kami duduk-duduk di ruang makan, yang dari situ, pandangan mata dapat menjenguk suasana kehijauan kawasan laman. Ruang kerja ini sememangnya menjadi tempat yang paling saya sukai sebelum terpaksa berpindah loaksi kerja ke sebelah utara, iaitu di Parit Buntar.

Hujan masih renyai-renyai, udara sejuk dan nyaman tatkala saya mula mengajar dan memberi tip-tip bagaimana memulakan proses menulis. Penulisan mereka berdua kali ini akan dijadikan sumbangan kepada kisah-kisah pendek bagi projek buku dari JIM Negeri Perak yang bertajuk “Semurni Kasih Ayah”. Poin-poin dinyatakan, cambahan fikiran dilontar dan garis kasar dicoret. Kemudian deraf ditulis, diikuti dengan proses mengedit dan akhirnya disusuli dengan proses penghalusan penulisan.

Beberapa minit berlalu, suasana agak terkedu, namun seketika kemudian, jari di tangan yang merangkum sebatang pena kelihatan menari-nari di atas helaian kertas putih. Begitulah apabila otak telah terangsang dengan ide yang mengalir laju. Mungkinkah sebab teh suam yang enak serta cokelat yang lazat itu telah memberi lonjakan tenaga bagi mereka berdua? Agaknya!

Alangkah bagus seandainya dapat dikumpulkan lagi penyumbang-penyumbang projek dalam satu masa seperti begini. Sudah tentunya projek akan dapat digerakkan dengan lebih laju. Tidak seperti sekarang, seperti kereta api zaman lima puluhan. Namun, ini lebih baik daripada tiada langsung usaha begini. Dan saya tidak mahu merungut.

Menulis dalam kumpulan memberi banyak faedah. Antara lainnya, dapat belajar daripada satu sama lain. Menjana ide sehingga dapat menulis ikut pecutan laju. Juga dapat memotivasikan diri antara satu sama lain, saling menyuntik dan menjolok diri masing-masing. Proses menulis adalah tugas sepi disebabkan kerjanya sebenarnya perlu dibuat secara berseorangan, takut nanti kita jadi bosan, letih dalam mendaki jalan yang jarang diterokai orang.

Andapun boleh membentuk kumpulan menulis sendiri. Baik di mana sahaja anda berada. Atau, mungkin mahu bersama saya? Pada lain waktu…..

No comments: