Sunday, March 1, 2009

Hari-hari ceria....kecek kelate (2)...

“Mengapa mereka yang lalu lalang di sini asyik terpandang-pandang?” kata Lin, dahinya berkerut.

“Usah dipedulikan. Kita bukan membuat apa-apa kesalahan,” kata saya, menadah botol-botol di sisi mesin air di tepi laluan ke Jabatan Radiologi.

“Cuma saya kurang selesa,” kata Lin mengambil botol yang sudah penuh dan diganti dengan botol kosong yang lain.

“Masakan mereka tidak terpandang-pandang! Apakah awak tidak perasan yang sejak hari pertama kita ke sini, hanya kita sahaja yang beria-ia membeli air dari mesin ini,” kata saya, tertawa, cuba menyedapkan hati pelajar peringkat Sarjana saya itu.

Kami dalam perjalanan pulang setelah seharian di makmal kerja di Jabatan Radiologi, Hospital USM (HUSM), Kampus Kesihatan, Kubang Kerian, Kelantan. Disebabkan saya perlu mendapatkan beberapa barang keperluan, maka kami membuat keputusan melencong ke bandar Kota Bahru. Pasaraya Maidin menjadi salah satu tempat yang kami tuju.

“Adakah lagi saiz yang lebih besar daripada ini?” saya bertanya kepada gadis di kaunter.

“Nanti saya lihat di bilik simpanan,” kata gadis manis berlalu dari situ.

Sebentar kemudian, dia datang semula dan berkata, “Sudah habis puan, tetapi jika puan mahu juga, boleh sahaja saya helokan kepada cawangan yang terdekat.”

“Helo?” kata saya, terkeliru.

“Ya! Nanti saya helokan. Puan tunggu sebentar, ya?" katanya lagi.

Saya menggangguk lalu memandang kepada Lin, yang mendengar sahaja perbualan kami. Dahinya berkerut seribu.

“Puan! Saiznya ada di cawangan sana. Sudah saya minta mereka bawa ke sini. Jika puan tidak keberatan, puan boleh datang semula esok hari bagi mendapatkannya,” kata gadis di kaunter tersenyum manis, menghampiri kami semula.

“Sudah tentu saya akan datang, Insya Allah. Terima kasih banyak-banyak kerana begitu bersusah payah,” kata saya.

Kamipun beredar dari situ.

“Mengapa puan tersenyum-senyum?” kata Lin.

“Tiada apa-apa,” kata saya, menghidupkan enjin kereta semula.

Keesokan harinya, seperti lazimnya, kami ke kampus semula. Saya perlukan sesuatu daripada seorang pensyarah yang saya kenali lalu saya bergegas ke pejabatnya.

“Awak boleh tolong dapatkannya untuk saya? Saya akan amat berterima kasih,” kata saya kepada rakan saya itu.

“Ya! Sudah tentu. Sebentar ya? Saya helo kepada rakan yang meminjamnya daripada saya tempoh hari. Awak duduklah dahulu,” kata rakan pensyarah saya di kampus perubatan itu.

“Helo!?” tanya saya.

“Ya! Helo!” katanya dengan selamba.

Kali ini senyuman saya tersangat melebar sehingga mahu sahaja tersembur suara tawa. Sangka saya, sebutan 'helo' bagi menelefon itu hanya bahasa pasar. Rupa-rupanya sebutan itu adalah bahasa lazim, digunakan secara berleluasa, termasuk jugalah bagi warga intelek di kampus kesihatan.

No comments: