Monday, April 20, 2009

Hasil penulisan terbaru....

Sedikit sedutan daripada buku ini...


Bagaimana Timbulnya Ilham Menulis Buku Ini?

Tanggal 28 Februari 2009, tatkala saya mengikuti sebuah bengkel penulisan berkesan bagi media massa anjuran Jawatankuasa Penerangan JIM Pusat di Kuala Lumpur, beberapa orang ‘trainers’ daripada kalangan kami telah duduk berkumpul setelah bengkel selesai. Hasil perbincangan, dikemukakan hasrat supaya bahan-bahan bengkel dijadikan dalam bentuk modul.


Sewaktu pulang dari bengkel tersebut, saya terus teringat akan satu hakikat. Semasa saya mengendalikan sebuah bengkel penulisan di Kota Bharu, Puan Alawiyah Abdullah, pengerusi majlis yang juga selaku pengarah program bengkel anjuran Wanita JIM Kelantan telah mengajukan sebuah soalan kepada hadirin.

“Tahukah kita bahawa surah kedua (setelah Surah Iqra’ - Bacalah) yang diturunkan Allah kepada kita adalah Surah Pena?” Lalu beliau membacakan terjemahannya:

Nun, demi kalam dan apa yang mereka tulis, berkat nikmat Tuhanmu kamu (Muhammad) sekali-kali bukan orang gila.” (Al-Qalam : 1)

“Surah ini adalah surah ke-68 dalam al-Quran dan mempunyai 52 ayat kesemuanya. Lihat betapa besar dan pentingnya bab penulisan ini dalam kehidupan seorang Muslim,” kata beliau mengingatkan kami para hadirin akan hakikat ini. Saya sendiri tersentak dan seakan tidak ingat akan fakta ini, sedangkan saya pernah terbaca mengenainya suatu ketika dahulu.

Tiba-tiba sahaja saya mendapat ilham bagi membukukan sahaja segala bahan-bahan yang telah saya nyatakan berulang kali semasa bengkel kepada para peserta. Juga kesemua isi yang telah dapat saya kutip sepanjang pengalaman saya menulis buku-buku saya.

..........................................
..........................................................


Hasrat saya adalah supaya buku ini akan sentiasa dirujuk dan dijadikan sumber hirupan bekalan dalam meneruskan cita-cita dan perjalanan hidup sebagai seorang penulis.

Buku ini adalah buku mengenai penulisan. Usah dijadikan sekadar bahan bacaan. Seboleh-bolehnya diguna pakai. Guna pakai biar sampai lunyai. Kemudian, tulis!
Dr. Umi Kalthum Ngah

PS.Tebal buku ini 90 muka surat. Harga RM10. Boleh didapati sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur, bermula Rabu 22 April, di Booth JIMedia KLIBF'09, L2 & L3 (berkembar dengan booth ReadNetwork) depan pintu masuk utama KLIBF'09 (http://klbookfair. com/index. php/)

4 comments:

Ruzain Syukur Mansor said...

Assalamualaikum.. Syabas! teruskan usaha Ruzain Syukur

Umi Kalthum Ngah said...

Saudara Ruzain Syukur,

Terima kasih di atas ucapan...

Jemput berkunjung lagi, ya?

SATIRA + KACAU said...

Salam Puan Umi: Saya datang membaca. Tahniah atas kerajinan menghasilkan karya.

Satira+Kacau

Zamri Mohamad said...

Prof Dr Umi yang dihormati dan dirahmati Allah,

Saya berminat mendapatkan senaskhah. Ada sebarang cara mudah untuk mendapatkan buku ini secara pos mungkin?