Sunday, October 4, 2009

Alhamdulillah, Puteri Salsabila..cetakan kedua...


Alhamdulillah...Buku Puteri Salsabila dijadualkan akan melalui proses cetakan kedua, September yang baru berlalu ini...(Berita di sini)

Selain buku ini, dua buah lagi buku daripada hasil penulisan saya telah melalui proses cetakan kedua iaitu Sentuhan Muttaqeen dan Seungu Lavendar.

Saya ada terjumpa sebuah review mengenai buku Puteri Salsabila yang kelakar dan mencuit hati saya. Saya cuplik dari blognya (Sdr. Adi Jeff) dan kongsikan di sini...

"Pertama kali aku tgk buku ni kat SMO, aku expect citer ni berlatarkan di sebuah negara padang pasir (ya habibi ya maulana cabut gigi pakai sepana). Tapi bile aku bace bab 1 aku rase terkejut yang amat sebab citer ni berlatarkan masyarakat melayu feudal!Biasenye jarang org melayu zaman dulu gune name2 arab mcm Salsabila dan ni yang buat aku nk ikuti citer ni sampai abis.Novel ni mnegisahkan tentang seorang anak raja yang bernama Salsabila dan dayangnya yang bernama Tasnim.Puteri Salsabila seorang yg sangat manja manakala Tasnim pulak seorang yang agak matang tetapi panas baran.Disebabkan bosan tinggal di istana, Salsabila ajak Tasnim keluar daripada istana untuk hidup bebas seperti rakyat biasa.Selepas melaksanakan beberapa rancangan,Salsabila dan Tasnim akhirnya dapat keluar dari istana.Namun, mereka telah sesat di dalam hutan dan terserempak dengan Putera Aduka dan pembantunya,Andika. Mereka disangka sebagai orang yang sesat lalu dibawa ke istana Putera Aduka untuk dijadikan dayang.Bagi mengelakkan daripada syak wasangka, Salsabila menukar namanya kepada Sabiha manakala Tasnim menjadi Tabitha.Lalu bermulalah episod-episod yang mengubah persepsi mereka terhadap dunia luar.Macam-macam hal yang mereka terpaksa tempuhi, difitnah oleh dayang yang dengki,hampir dibunuh oleh seorang puteri yang gila dan tak kurang juga, berperang dengan perasaan masing-masing terhadap insan yang disayangi.Aku memang tabik habis dengan penulis Umi Kalthum sebab beliau menyelitkan unsur-unsur Islam yang menebal dalam latar cerita ini.Aku dapat lihat bahawa memakai tudung dan kerudung menjadi budaya dan ini boleh mendidik pembaca muda (macam aku) untuk lebih mencintai Islam.Kalo korang berminat dengan buku ni, carilah kat kedai buku berdekatan.."


Terima kasih kepada Saudara Adi Jeff. Terima kasih tidak terhingga juga saya ucapkan kepada para pembaca yang memberi sokongan dan sudi membaca buku-buku saya....

1 comment:

Abang Long said...

Alhamdulillah. Yang penting, mesej dan dakwah telah sampai.

Yang perlu DIDAHULUKAN ialah AMALAN.
Yang perlu DIUTAMAKAN ialah ALLAH dan RasulNYA.