Wednesday, March 31, 2010

Air Mata Penuh Keinsafan…




Mata ini tertumpu pada petak kaca TV. Siaran TV9 yang menampilkan Dr. Danial Zainal Abidin serta Saudara Muhammad Alexander. Membicarakan tentang Yakjuj dan Makjuj serta tanda-tanda hari kiamat. Secara kebetulan, saya baru sahaja selesai membaca dua buah buku karya Saudara Muhammad Alexander yang bertajuk Yakjuj dan Makjuj: Bencana Dari Sebalik Gunung (yang saya pinjam daripada seseorang dan kemudian saya beli) beserta bukunya yang kedua iaitu Alexander Adalah Zulqarnain semasa Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur pada minggu lepas. Siap ditanda tangani oleh si penulisnya. Alangkah seronoknya!

“Di antara tanda-tanda hari kiamat adalah begitu ramainya lahir anak-anak di luar nikah,” kata Dr. Danial, lalu hati ini terus seakan tersentap, teringatkan sesuatu.

Pada hujung minggu yang baru berlalu, saya memenuhi jemputan Raudhatus Sakinah (RS) bagi mengendalikan Bengkel Penulisan bagi warga RS cawangan Pulau Pinang.

Suasana pada mulanya kekok dan kaku. Anak-anak RS itu belum cair lagi minda mereka. Oleh itu, perlu bagi saya menjentik minda mereka dengan beberapa siri permainan yang mempunyai matlamat tertentu. Menjelang tengahari, kelihatan mereka sudah selesa dan asyik menulis, matapena di tangan mereka menari laju di atas kertas putih. Mungkin ide sudah datang mencurah-curah akibat digeletek dengan terjahan saya dalam permainan demi permainan. Pada sesi petang, air mata suci meleleh. Ada yang berjuraian tanpa henti walaupun puas mereka menahan, menyeka air mata itu dengan hujung lengan baju. Dipenuhi rasa keinsafan teramat sangat dari lubuk hati yang mula terusik, tatkala saya memandu mereka mengimbau kembali wajah-wajah tersayang iaitu ibu dan ayah yang telah banyak berkorban membesarkan kita sebagai manusia sejak mula tahu bernafas di muka bumi ini.

Sememangnya itu adalah salah satu daripada hasrat saya. Menyulam bahan bengkel dengan kata-kata nasihat. Supaya hati-hati mereka terus terketuk dan kian cair, mengingatkan segala akibat dari perbuatan mereka.

Tatkala peserta sedang asyik melakukan latihan mengikut permainan dalam sesi bengkel, kami jawatankuasa penganjur sempat berbual-berbual.

“Nampaknya, semua muka-muka baru belaka,” kata saya kepada Puan I, pengurus pusat perlindungan itu. Saya sudah lama tidak mengunjungi RS. Kesibukan menghambat saya ke sana dan ke mari. Mata saya merenung dan merakam setiap wajah baru anak-anak hingusan kelompok kedua itu.

“Ya! Yang dahulu itu semuanya sudah keluar semula ke pangkuan masyarakat,” katanya, senyuman sumbing di bibirnya.

Melihat senyuman peliknya, lantas saya terus bertanya, “Bagaimana keadaan mereka yang sudah keluar itu?”

Tangan saya menarik kerusi dan duduk rapat dengannya beserta dengan warden-warden serta N. N adalah bekas warden yang kini bahagia bergelar isteri dan ibu kepada seorang bayi lelaki. N jugalah yang menganjurkan sesi bengkel penulisan pertama RS suatu masa dahulu. Dia yang bersusah payah datang jauh dari Tanjung Malim menaiki kereta api tengah malam sebelumnya dan sampai ke Nibong Tebal pada pukul 4 pagi, bersama bayi kecilnya itu. Sungguh dahsyat semangat dan pengorbanannya! Semoga Allah membalas dengan ganjaran besar baginya…

“Ada yang tidak mendapat kerjasama sepenuhnya daripada ahli keluarga masing-masing sehingga menelefon kami mahu kembali ke RS semula,sebab tidak tahan dengan dugaan dan asakan masyarakat yang tidak mahu memberi peluang dan memaafkan,” kata salah seorang warden.

“Mengapa?” kata saya, kebingungan.

“Sebab mereka terasa begitu kosong dan tercabar. Bimbang segala nilai yang telah kita canai dalam diri mereka tatkala di sini akan terhakis sedikit demi sedikit,” kata warden yang seorang lagi.

“Pengaruh kawan lama juga amat dibimbangi. Itupun sudah jenuh kami peringatkan,” kata Puan I.

“Namun ada juga yang sudah menyambung semula pengajian baik di peringkat sekolah mahupun di kolej,” kata N.

“Masih ingat lagi kepada M?” kata Puan I.

“Ya! Sudah tentu,” kata saya spontan.

“Dia kini mengambil diploma psikologi di salah sebuah kolej di utara, dibiayai sepenuhnya oleh ibunya,” kata salah seorang warden, tersenyum bangga.

“Syukur Alhamdulillah,” kata saya menepuk bahunya.

Begitulah keadaan penghuni RS yang sudah pulang semula ke pangkuan masyarakat. Ada yang sedang bertahan. Ada yang meneruskan kehidupan. Bagi kita, seharusnya kita membimbing semula mereka yang telah tersasar ini balik semula ke pangkal jalan.

Ini adalah kali kedua bengkel penulisan yang serupa diadakan, iaitu bagi golongan kedua yang sedang menghuni pusat RS di Pulau Pinang itu. Kami berhasrat membukukan karya mereka dan juga golongan pertama yang sudah diperolehi dalam bengkel yang dahulu. Karya yang mengisahkan pengalaman mereka sehingga terjebak dalam situasi yang tidak diingini oleh sesiapapun. Semoga buku itu nanti akan dapat membuka mata dan dijadikan iktibar bagi remaja di kala ini akan hakikat, “Anda Bijak Jauhi Zina”.

Semoga Allah menerima segala niat baik, usaha dan amalan kami ini…Amin

00000000000000000

Ini adalah sebahagian daripada komen yang telah saya perolehi daripada borang maklum balas sebaik selesai bengkel penulisan itu:-

“Alhamdulillah, dapat peluang pupuk bakat bagi menulis.”

“Saya mendapat ilmu baru.”

“Dapat menyedarkan diri saya dan menginsafkan diri saya tentang apa yang telah saya lakukan.”

“Ini kali pertama saya hadir bengkel penulisan, saya telah dapat banyak manfaat.”

“Dapat memberi kesedaran kepada diri saya supaya menjadi insan yang berguna di dunia dan akhirat.”

“Saya mendapat beberapa nasihat yang baik.”

“Dapat jana ide bagi menulis pada masa hadapan.”

“Dapat menghilangkan rasa tertekan melalui penulisan.”


Bagi mendapatkan entri terdahulu mengenai RS, klik di sini dan di sini.

3 comments:

Tepi Sungai Batu said...

Salam Dr,
Selamat berbakti....

Nor Zalmiah said...

Assalamu'alaikum wrwb Dr Umi,

Alhamdulillah, di celah-celah kesibukan msh blh diselitkan usaha-usaha dakwah.

Buku yg dibaca tu blm tengok lg tapi ada baca dlm tafsir al-kahf oleh Maududi - pnjng lebar juga penjelasannya. Mgkn blh buat perbandingan. Wallahu'alam.

Nor Zalmiah said...

Assalamu'alaikum wrwb Dr Umi,

Alhamdulillah, di celah-celah kesibukan msh ada ruang untuk selitkan usaha-usaha dakwah.

Buku yg dibaca tu blm tengok lg tp ada baca tafsir s al-kahf oleh maududi - terperinci juga penjelasannya. mgkn blh buat perbandingan. Wallahu'alam.