Thursday, January 31, 2008

Pintu dakwah semakin terbuka luas...


Penguasaan peralatan teknologi dan penggunaannya dalam strategi dakwah…

Kemajuan teknologi masa kini adalah sesuatu yang menakjubkan. Begitu canggihnya pencapaian teknologi sehinggakan sesuatu maklumat yang hanya tercetus dari satu lokasi terpencil, dalam sekelip mata sahaja maklumat itu telah tersebar ke seluruh dunia, timur dan barat, khutub utara dan khutub selatan. Apakah pandangan Islam mengenai kemajuan teknologi ini?

Dalam beberapa ayat dalam Al Quran, Allah telah menunjukkan betapa kemahiran menggunakan teknologi harus dikuasai oleh kita sebagai orang-orang beragama Islam. Di antaranya adalah dalam Surah Al Kahfi ayat 96 sehingga 97, yang bermaksud:

“Beliau berkata, “Berilah aku potongan-potongan besi.” Apabila besi itu sudah sama rata dengan kedua-dua puncak gunung itu, berkatalah Zulkarnain, “Tiuplah (api itu).” Apabila besi itu menjadi (merah seperti) api, dia pun berkata, “Berikan aku tembaga yang mendidih supaya aku tuangkannya ke atas besi panas itu. Maka, mereka tidak mampu untuk mendakinya dan mereka juga tidak mampu untuk melubanginya.””

Nabi s.a.w. juga telah menasihatkan dalam hadisnya, ““Hikmah itu barang pusaka yang hilang dari orang mukmin. Di mana sahaja kamu mendapatkannya, maka raihlah ia.”

Oleh itu, penguasaan teknologi begini seharusnya digunakan dan digembelingkan sepenuhnya dalam merangka strategi dakwah.

Salah satu daripada pencapaian teknologi dapat dilihat dalam penerbitan buku. Buku tidak lagi berbentuk himpunan helaian kertas yang disusun dan diikat beserta muka depan dan belakang dan dipegang dengan tangan di depan mata. Buku kini boleh wujud dalam bentuk maya atau dinamakan buku maya, ebook. Terkini adalah wujudnya buku-buku mobil atau mobil-book (M-book).

Dan buku-buku remaja boleh didapati dengan mudahnya dan boleh dibaca menerusi fon-genggam. Strategi ini telah dimulakan buat pertama kalinya oleh syarikat PTS dalam usaha terus memperkenalkan dan memantapkan pasaran buku-buku remajanya. Difahamkan, projek ini adalah gandingan bersama PTS dan METADOME menggunakan perkhidmatan HOTLINK.

Untuk mengetahui lebih lanjut, dipersilakan membaca di url-url berikut:-

http://universitipts.com/index.php/site/comments/strategi_pts_metadome_masuk_pasaran_buku_mobile/

http://universitipts.com/index.php/site/comments/100_fonovela_pts_metadome_dilancarkan_sempena_pesta_buku_2008/

http://universitipts.com/index.php/site/comments/fail_buku_ini_sudah_diproses_dan_dihantar_ke_metadome/

Difahamkan juga yang strategi yang sama telah dilakukan di negara Jepun. Dan strategi ini meningkatkan penjualan buku bentuk asal berlipat ganda. Sebabnya setelah membaca buku pada fon genggam, pembaca akan terus mahu memiliki buku-buku yang berkenan di hatinya itu sebagai koleksi peribadi, ditayangkan pada rak almari...

Alangkah baiknya jika banyak lagi buku-buku remaja yang ‘syariah compliant’ dapat diwujudkan. Sudah tentu strategi akan dapat menyebarluaskan lagi cita-cita murni yang mahu disemaikan dalam jiwa remaja masakini.

Saya berasa sangat bertuah dan bersyukur kerana di antara buku-buku yang terpilih adalah buku-buku buat remaja yang saya telah saya tulis dan terbitkan...Saya berasa amat bertuah, bersyukur kepada Allah serta sangat terhutang budi dengan Puan Ainon Mohd. serta semua warga PTS kerana memberi peluang bagi saya dalam bidang penulisan sebegini...Alhamdulillah...terbuka lagi ruang bagi meraih dan menuai ganjaran berlipat ganda buat bekalan di dunia sana, melalui fasa bercucuk tanam di dunia fana ini, Insya Allah.... Amin.

No comments: